Kanin iFokus

Kanin

Läst 166 ggr
Lisa_Maja
0

Ilsken hankanin 4 månader

Hjälp!

Vi var och hämtade en 4 månaders hankanin i förra veckan hos en familj som haft honom inomhus. Han verkade jättegullig och vi köpte bur och allt med. Vi lät honom bekanta sig med vårt hus när vi kom hem och han var jättenyfiken och sprang runt överallt och tittade. Morgonen efter sprang han lös tills barnen gick till skolan. Sedan tyckte jag han började bajsa överallt och jag föste honom mot buren. Jag märkte att han kastade sig mot mina ben och satte mig ner, då attackerar han mig och hugger mig i handen. Jag vart helt chockad och tog in honom i buren.Vi lär honom springa ute en stund senare på dagen och då gjorde han utfall mot min man. Nu har det varit såhär i 2 dagar, han stampar med baktassarna när vi närmar oss buren och verkar allmännt missnöjd. Familjen som hade honom sa att han endast gjort så nån sång mot mamman när hon städade hans bur.
Det här känns jättetråkigt och jag hade verkligen inte förväntat mig detta. Han bajsar även överallt, men familjen som hade honom sa att han bajsar på sin toalett.

Tar tacksamt emot tips?. Har bokat tid för kastrering, tror ni det hjälper att lugna honom lite.

Kanin och hamster
0

Hur gammal är han ? Det kan vara så att han är könsmogen. Varöfr han bajsar överallt kan vara för att han vill sprida sina lukter.

Kanin och hamster
0

Hoppas det blir bättre efter kastreringen ❤️

Jojjo908822
1

Kaniner som är rumsrena kan bajsa och kissa utanför lådan strax efter flytt. Jag tycker att ni ska ge det lite tid. Försök göra honom rumsren igen och låt honom vänja sig vid den nya situationen.

//
Lucille

Lisa_Maja
0

Ja vi ska absout ge det tid. Det kommer nog att lösa sig, men jag inser att mina kaninkunskaper är väldigt begränsade :)

Lisa_Maja
0

Han verkar gilla barnen mer än oss vuxna.

sp0ngeb0b
2

Som andra har sagt är det inget konstigt att de glömmer bort att vara rumsrena när de precis flyttat pga alla nya lukter. Det kan även hända om det kommer in nya lukter av andra anledningar. Det kommer säkert bli bättre! Utfallen vet jag inte riktigt men det kan säkert vara könsmogenhet. Allt sådant beteende (bajsa på fel ställe, ilsket humör m.m.) brukar lugna sig med kastrering. Så det kommer säkert bli hur bra som helst!