Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 144 ggr
gerit
0

Era bästa tips för toalåda-träning?

Hej!

Jag behöver lite tips? hur jag kan få min ena hona bli rumsen. Jag har fyra kaniner alla tillsammans lösgående inomhus just nu. 3 honor och 1 kastrerad hane. Ena honan gör sina behöver överallt förutom i toalådan. Dom har ett eget rum och det ser så hemskt ut plus måste städa där inne flera gånger om dagen just för hon bajsar/kissar överallt. Hon har ingen favoritställe heller. Det finns 3 olika lådor dom kan använda, vid varje låda finns också hö men hon går dit och drar ut lite hö och äter lite längre bort och upprepar igen :D har också testat använda olika strö i lådorna, men det har ingen betydelse vad som finns i botten.

Hon är väldigt blyg, tror det kan va det som påverkar också för hon fungerar bra med dom andra kaninerna men är fortfarande otroligt skydd mot människor. Hon är en omplacering och när hon kom till mig så hade hon aldrig blivit hanterad, förra ägaren hade klippt hennes klor och inget annat. Hon har blivit bättre nu men det finns fortfarande jobb kvar på den fronten. Kanske det är därför hon bli inte rumsren för hon fortfarande känner sig inte 100% trygg och kanske är småstressad hela tiden? :/ har ni nån tips? som har fungerat för er eller nåt annat som jag inte har testat/tänkt på? Börjar bli lite smådesperat för dom andra 3 är totalt rumsrena och har aldrig haft problem med dom..

Jojjo908822
0

Mina bästa tips:

• Ha stora toalådor
  • när hon bajsar utanför, flytta pluttarna till lådan
  • när hon kissar utanför, torka först med papper och lägg pappret som luktar kiss i toalådan, torka sedan med något som tar bort lukt, som tex ättika och släng pappret. Jag använder äppelcidervinäger när jag städar toalådan, men ättiksprit när de kissar utanför för attde ska lukta lite annorlunda och det funkar här. De fattar att man kan kissa när det luktar äppelcider 😀
  • om hon kissar på tyg eller dylikt, tvätta inte enbart, utan använd något för att ta bort lukten också. Det kan lukta för dem när det inte luktar för dig
  • torka och ta bort så snabbt som möjligt
  • ha flera toalådor så att alla kan besöka dem samtidigt, men det verkar du ha. Kanske ändå skaffa några till att ha i början när hon lär sig så att hon alltid har nära till någon?

Hoppas att något var nytt för dig 🙂

//
Lucille