Kanin iFokus

Kanin

Etikett: allmänt
Läst 198 ggr
Stephaaaanie
0

Ihopsättning. Bråk. Hjälp tack!

Försöker sätta ihop en hane och en hona. Båda kastrerade.

Men de bråkar hela tiden. Hår flyger och hanen har fått sår på kroppen då han blivit biten. Härom dagen var det någon utav de som skrek till och med. Vi har fått avbryta bråken flera gånger.

Vet att man ska låta de bråka. Men vart går gränsen?
De bor med galler emellan. Ligger alltid nära varandra. Men så fort vi sätter ihop de ryker de ihop. Hur länge ska man prova innan man ger upp?

sp0ngeb0b
0

Hur längesen kastrerades de? Hur och var sätter du ihop dem? Separerar du mellan varven?

Jag förespråkar en metod där man inte alls tillåter bråk. Mer om den kan du läsa i facebook-gruppen "RABBIT BONDING ADVICE!". Jag personligen tycker att det känns betydligt bättre att köra en metod utan bråk.

Grönkulla Kaningård
2

Jag har lite samma problem. Vi försöker ta allt sakta, låta de mötas på neutral mark så inte honan tycker det är hennes revir. Tycker även godbitar och en berikad miljö hjälper dem att fokusera på annat. Kanske små korta lekdejter med detta, utan bråk, kan vara bra första steg? Sen om allt går bra kan man öka tiden mer och mer tänker jag.

—-
Grönkulla Kaningård

Stephaaaanie
0

#2: Jobbigt verkligen! Ja vi kör väldigt små steg så får vi hoppas på det bästa. Lycka till till er oxå! ☺️

Stephaaaanie
0

#1: hanen kastrerades för drygt 4 år sedan. Honan för drygt 1 år sedan.

Vi har kört korta möten på ca 5-10 minuter på en neutral plats där ingen varit förut. Vi hade massa godsaker de fick äta vilket fungerade toppen tills maten var slut då rök de ihop. Vi har testat 5 gånger. Men slutar alltid med att vi avbryter då jag tycker bråken går över styr. Nu har de inte fått mötas ”på riktigt” på 9 dagar för vi undrar ifall vi gick för fort fram. De lever just nu med galler emellan.

Tack snälla för tipset! Ska absolut kika där. Har bara läst massa hittills om att ”man ska låta de Bråka”. Men jag tycker inte det känns bra. Återigen, tack för tipset! ☺️

sp0ngeb0b
0

#4: Låter som att den metoden skulle funka bra för er! Det enda man läser på svenska sidor är ju att man ska låta dem bråk tyvärr och det känns bara hemskt enligt mig. Och det är absolut inte nödvändigt. Hoppas det löser sig, lycka till!