Flytta ev dräktig hona?
Hej,
Min hona tjuvparades för ca 3 veckor sedan och har alltså ca 1 vecka kvar innan ev födsel. Inte alls tydligt om det blev något eller inte (hon boade en gång första veckan, alltså tyder på dräktighet, men hon är förstagångsmamma så hon kanske inte fattar grejen. Drog även i lite tyg igår och gräver.), men nu är det så att vi skulle vilja flytta kaninerna till ett annat rum där de får vara med mer. Tror ni det går bra eller blir det för stressigt för henne att flyttas sista veckan (om jag nu måste förutsätta att hon är dräktig)?
Har hört att de inte ska bäras sista veckan, och helst inte flyttas två veckor innan födsel, men det kanske handlar om en helt ny miljö och om en längre transportväg? Hon kommer få bo i samma bur (ska stå öppen, men hon har sin hörna) och med samma bolåda, alltså har det redan hennes doft och hon känner igen närmiljön. Hagen däremot är ny från hennes doft och rummet, men hon kommer få lugn och ro där. Alternativet är ju att hon bor kvar och så får jag se om hon var dräktig eller inte, och blir det inga ungar får hon flytta ner efter det är säkert.
—-
Grönkulla Kaningård
Hej! Varför kan du inte vänta? Det går troligen bra att flytta henne, men det känns onödigt.
//
Lucille
Tack för svar. Men om hon nu får ungar känns det ju också onödigt att behöva flytta ungarna och henne efter några veckor, liksom även om ungar KAN flyttas när de är ca 3-4 veckor är det ju stressigt för dem. Eller tänker jag fel?
—-
Grönkulla Kaningård
#2: Jag tycker att du tänker rätt, alla behöver sin mamma i början
#3: Tack för svar, självklart skulle de få vara tillsammans med mamman oavsett var de flyttades. Nu har jag flyttat ner min hona åtminstone och så får vi se om det kommer några undrar eller inte nästa vecka, jag var väldigt nervös men allt verkar ha gott bra med flytten. Hon kände ju igen sin bur och var helt som vanligt (om inte gladare!) dagen efter redan🥰
—-
Grönkulla Kaningård