Två hanar som bråkar
Hej! Jag har två hankaniner som är syskon och dom har sedan födseln varit väldigt nära varandra. När dom blev ca 6 månader började dom bråka med varandra (som väntat) Vi kastrerade dom i hopp om att dom skulle lugna ner sig och kunna gå tillbaka till att bo tillsammans igen.
Det har nu gått över 6 veckor och jag har några gånger släppt ut dom tillsammans i en Hage. Dock har dom varje gång ganska snabbt hoppat på varandra i något som ser ut som ett slagsmål och då har jag snabbt separerat dom igen.
Jag undrar om någon har tips? på hur man kan ”vänja” dom vid varann igen. Kan jag låta dom bråka en stund, kanske dom lugnar ner sig efter ett tag? Bråkar dom ens eller leker dom kanske bara för att dom blir glada?
Tacksam för tips?!
//Karin
Hanar fungerar extremt sällan tillsammans så ha de åtskilda permanent
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Sätter du ihop dem på neutral yta?
//
Lucille
#2: ja, jag sätter ihop dom i en fristående Hage på gräsmattan så skulle säga att den är neutral. Iofs turas jag om att släppa ut dom i hagen vid separata tillfällen. Kanske borde jag flytta hagen till en ”ny” plats på gräsmattan?
Det jag glömde skriva förut är att jag separera dom med ett galler i en gemensam bur. Dom ligger hela tiden på varsin sida om gallret och gillar att slicka varandra i ansiktet så känns ju som att dom trivs i varandras sällskap
Hanar kan gå ihop även om det är ovanligt att det lyckas. Egentligen borde du ha en ny Hage och ny plats, men du kan nog tvätta hagen med ättika om du inte kan fixa ny. Det får inte lukta någon av de två kaninerna. Sitt beredd och avbryt alla allvarliga bråk.
//
Lucille
#4: ok, jag förstår. Tack så mycket för tipset! Om jag mot all förmodan då skulle lyckas få dom till att sluta bråka i den neutrala hagen kan jag då sätta ihop dom i buren igen som inte är neutral eller måste jag skaffa en ny? Tack igen!
#5: Testa att ha samma bur, men rengör den först.
//
Lucille
Vill tipsa dig om att sätta ihop dem på en mycket liten, helt neutral yta (att tvätta av ytan/gallret med ättika går bra för att neutralisera). Den ska vara så pass liten så att de båda precis kan lägga sig ner. Inga prylar alls, utan du lägger hö på golvet bara (om du kör inomhus, där ute går gräs bra). Du måste övervaka dem hela tiden och sticka ner handen mellan dem (med exempelvis en grytvante på som skydd) så fort du ser att de bråkar, bits, cirkulerar, jagar varandra eller annat aggressivt beteende. Du behöver inte stoppa när/om de juckar på varandra - det är dominansbeteende och behövs för att skapa en rangordning. Du kan göra detta antingen långa stunder om dagen (4 timmar eller längre) eller börja med korta stunder (10 min) och successivt utöka tiden. Efter att du haft tre felfria (långa) träffar kan du utöka hagen med ca 10 cm. Så fortsätter du så tills de har ett stort utrymme och då kan du flytta dem till sitt för-alltid-hem (som du har städat ordentligt och rengjort med ättika). Det kan ta lång tid, men det är troligt att det fungerar. När du gör på detta sätt bygger du upp en stark bond mellan kaninerna. Observera dock att det bör ha gått minst 8 veckor sedan kastration för båda då det fortfarande kan finnas hormoner kvar i kroppen annars. Vill du läsa mer eller få tips? och råd rekommenderar jag dig att gå med i facebook-gruppen som heter "RABBIT BONDING ADVICE!" vars syfte är att vägleda personer genom denna sortens kanin-bonding.
#7: Detta ska jag absolut testa, tusen tack för tipset samt facebookgruppen!
Det var samma med mina hanar, men jag kämpade och kämpade och började med att ta lite av avföringen och la i till den andra samt bytte deras inredning lite då och då. Efter ca 1 vecka började jag med ca 5 minuter i en Hage med minst två galler emellan så de inte kan nå varandra. Jag lånade tiden dag efter dag och tog sedan försiktigt bort alla galler så att de endast var ett galler så de kunde nå varandra men inget hände de bara betade. Jag bytte bor på dom då och då. När jag gjort detta så länga att de kan vara med ett galler emellan och i ca 50-60min så började vi FÖRSIKTIGT att vara på en stor gräsmatta där vi hade selar på dom ifall något skulle hända. Selarna hjälpte då de började bråka men vi fortsatte för de var mindre bråk och för varje gång blev de mindre bråk. Nu levar de tillsammans och tänk då på att dom här hanarna var ej kastrerade. Men tänk på att alla individer är olika och vissa klarar det och vissa inte