Min lilla Marley är sjuk :(
Jag är så ledsen och orolig så jag vet inte vad jag ska göra. Min lilla kanin Marley mår inte bra. Han är bara 6 månader och väldigt liten för sin ålder. Dom senaste dagarna har han börjat äta lite sämre han åt lite mindre och så men jag tänkte inte så mycket på det eftersom han ändå sedan han var liten varit väldigt kinkig med maten alltså att han inte äter allt. Först började han strunta i pelletsen och det gjorde ju inte så mycket eftersom han äter ju grönsaker och så. Men igår ville han inte ha varken pellets eller grönsaker det enda han åt var ett litet Vitkålsblad, han rörde inte ens moroten som är hans favorit annars. Och idag vägrar han äta helt :( Han rörde inte vitkålen eller moroten, och broccoli eller gurka funkade inte heller. Han har inte ätit alls sen den där vitkålsbiten igår. Det enda han äter är hö och dricker vatten. Hö ser jag att han äter för det sitter han och knaprar på typ varenda gång jag kommer in i rummet. Så jag testade göra lite vetekli gröt ifall det skulle vara något med att han får ont när han äter men han luktade på den men sprang sen iväg.
Han är väldigt pigg och så för när jag tar ut honom ur buren så springer han runt och har sig i full fart. Jag kollade tänderna ifall det skulle vara något med dom men jag ser inget som skulle vara fel fast nu vet jag ju inte riktigt hur jag ska kolla och så fick jag inte upp munnen på honom ordentligt heller så. Jag ska ringa veterinären det första jag går imorgon bitti och hoppas på en tid samma dag för nu känns det akut eftersom han inte äter. Men jag ville ändå fråga er om ni har några tankar på vad det kan vara så att jag har lite tips? till veterinären om hon inte vet eller iallfall ledtrådar eller vad man säger.
Tacksam för snabba svar!

Eftersom att han äter hö, som är det absolut viktigaste för att en kaninmage ska fungera över huvud taget så är det inte akut. Börjar han dock sluta äta hö så är det väldigt illa, lika om han slutar dricka.
Tycker det låter som en bra ide att ringa veterinär imorgom för rådgivning. Kan ju också hända att han bara har en lite svacka och snart börjar äta normalt igen… Håller tummarna!
Ja jag har extra koll på han så han äter hö och det gör han ju och likaså så dricker han väldigt bra. Men det är fortfarande väldigt läskigt att han inte äter för det säger ju att inte allt står rätt till. Tack för ditt svar det var lite lugnande iallafall och tack för att du håller tummarna för honom :)
Precis som Nicolina säger är ju Höt det viktigaste, håll lite koll på honom nu :)
Håller tummarna för honom! Lycka till nu! <3
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
#3 Tack så mycket :)
Jag låg igår kväll och tittade på honom när jag lagt mig för att sova och då satt han faktiskt och knapra på lite pellets inte mycket men han smakade någon bit. Och nu när jag kollade så hade han ätit upp halva moroten och smakat på gurkan. Så hm nu äter ju han igen men jag ska nog ringa vetten iallafall och fråga.
Nu har jag precis ringt och veterinären tyckte inte jag behövde komma in eftersom han ändå var pigg och hade ätit idag. Men matvägrar han igen så skulle jag ringa så vi fick komm in samma dag. Så jag ska ha lite extra koll på honom bara :)

Ge honom bara vatten och hö ett par dagar och börja sedan succesivt med pellets och lite grönsaker.
Kaniner är så känsliga i sina magar och förloppet går ofta fort om dom blir dåliga. Är han uppsvälld eller ser han ut som vanligt?
Mitt råd, bara hö och vatten… för säkerhetsskull! = )
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Jag ser ingen andledning att ge honom bara vatten och hö eftersom det är det han bara ätit under 2 dar nu. Och han verkar själv äta lite försiktigt nu så det går nog bra. Men jag ska vara försiktig men pellets och grönsaker och bara ge lite. Han ser ut som vanligt och beter sig som vanligt, alltså han springer runt och busar när han är ute på golvet. Tack så mycket för tipsen :)
ilken tur att det blev bra :)
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com