Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselallmäntköpes-säljes-transport
Läst 292 ggr
Sandra12345
0

Hjälp mig bestämma mig

Hej fina ni.
Jag går i tankarna på att köpa kanin och har nu hittat en kanin som söker ett hem och sökt ett hem länge nu utan att få det. Verkar gå segt när folk försöker sälja kaniner.. den har funnits på blocket sedan november.

Kaninen är 1 år gammal hona. Icke veterinär besiktad. Icke kastrerad.
Jag oroar mig för ringorm framförallt. Och för att den blivit fel hanterad.. jag bad ägaren ta en video hur den reagerar på händerna, gos och bli upplyft. Och fick en liten otydlig o flummig video på detta.
( vill gärna visa någon kanin kunnig) för att jag ska kunna ta beslut.
Jag vet att de är svårt att se på en video men jag vill ha hjälp att avgöra om den ser ”frisk” ut, dvs pälsen, ögonen av det man ser iallafall.
Jag vill ha hjälp att avgöra hur den skuttar iväg efter att den i videon blivit tappad!??
Eller så hoppade den ur armen på tjejen. Jag har ingen aning. De va skumt..
Kan nån hjälpa mig titta på videosarna?
Jag kan smsa mitt nummer i meddelanden, eller så smsa ni erat så kan jag skicka videon. För antar de är olagligt att ladda upp någon annans video här, dessutom ser man lite av tjejen som är i videon också. Så känns taskigt även om man inte kan skilja ansiktet liksom.

Hör av er gärna!

[Elina07]
1

Nu har jag ingen kanin.
Jag vet inte hur gammal du är, men om du inte är myndig, så kan du besöka säljaren med dina föräldrar. Mest för att se hur kaninen mår och om den ser frisk ut.
Ser kaninen frisk ut, så kan du be säljaren om veterinär besiktning. :)

• Redigerat 2022-01-05 18:43 av [Elina07]
teakar006
1

Hej, jo jag skulle gärna vela hjälpa dig. Men det är riktigt bra av dig att du verkligen vill va helt säker på att den mår bra och är frisk. Du är en bra människa för djuren :)

teakar006
0

#2: Om det inte är alldeles för långt dit så hade du kunnat åka dit för att kolla hur hon verkar må. Då det är enklare att se i verklighet än på en film.

Jojjo908822
1

Vissa kaniner mår jättebra, men vill inte bli klappade. Tror att det bästa är att besöka den. Kaniner som mår bra sträcker ofta ut sig när de sover och gör ofta glädjeskutt. Men inte alltid. De är även ofta exalterade när de ser mat (=matglada). Och de är rena och pälsen ser fin ut. Men visst. Man kan nog avgöra på videon om kaninen är rädd när man kommer nära.

Jag kan titta på videon.

Kastrera helst henne om du blir hennes ägare, då det annars är hög risk för livmodercancer.

//
Lucille

Lona
4

TS, **vad glad jag blir av ditt inlägg! ** 👍😘
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig men ville bara skriva hur positivt det är att du verkligen tänker igenom ditt (eventuella) kaninköp och dessutom inte faller för en "jääättegullig kaninunge på Blocket" utan tar en omplacering. Heja dig och stort lycka till, du blir en toppenmatte! 💕🐰

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Sandra12345
2

Ja jag kände vill inte stötta djuraffären med deras djurhandel. ( sorry om nån tar illa upp) det kändes bara inte rätt
I mitt hjärta när de finns andra som behöver komma till nya hem med människor som har intresse etc och vill sköta dom.

Tack snälla för alla positiva kommentarer här ❤️

Jag skickar meddelande med mitt nummer till er så smsa mig när ni har tid sen så skickar jag videon till er. ❤️

sp0ngeb0b
1

Håller med om att det är jättebra att du vill ta dig an en omplacering. Jag själv har adopterad omplaceringar från blocket och liknande, jag hälsade på dem innan jag bestämde mig men de var inte kollade på något sätt. Det är bra att besöka dem för då får man ju också en känsla för hur ägaren är, det är svårt att få via meddelande. Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att de drar med sig sjukdomar, och ärligt talat hade jag inte brytt mig om det (om jag inte redan hade haft kaniner hemma som kunde smittas). Jag hade i så fall tagit den till veterinären och så att den fått hjälp med sitt tillstånd helt enkelt. Man kan aldrig veta hur det blir med sjukdomar oavsett. Och kaninen behöver ju ett nytt hem oavsett, speciellt om den nuvarande ägaren kanske inte tar hand om den som de bör. Obs, jag försöker inte övertala dig till något du själv inte vill, det är bara min egen ståndpunkt. Du gör det som känns bäst för dig, det du är bekväm med. Och jag förstår att du inte känner dig bekväm med sjukdomar om du är nybörjare (?). Dock tror jag inte att det är någon som gör veterinärbesiktning på kaniner? Har aldrig hört talas om det. Däremot kan man göra hälsokontroller, så om/när du adopterar en kanin rekommenderar jag att du bokar en sådan, inklusive vaccination om den inte redan har fått det (i så fall ska du få med vaccinationsintyg från förra ägaren).

Sandra12345
0

#7: tack snälla. De jag framförallt är orolig för är ju ringorm för jag har en liten nyfödd bebis här hemma… känns inte riktigt kul om hon skulle råka ut för det tänker jag.
Jag vill även fråga, är de någon som har erfarenhet av bebisar och kaniner? Är de farligt om bebisen får allergi av kaninen t..ex!? Tänker om de får chock av allergin, eller om de bara brukar yttra sig som snuva?

Sandra12345
0

#7: jag funderar på o föreslå en test period på 7 dagar för att se att kaninen mår bra o trivs hos mig och att bebis inte utvecklar allergi. Tror ni de flesta skulle gått med på det?
Jag betalar fullpris ändå. Och tänkte att man kunde kräva bara hälften av summan tillbaka eventuellt om problem uppstått inom 7 dagar.

sp0ngeb0b
1

#9: Jag har ingen aning, men många har ju djur och bebisar samtidigt, så tror inte det är några problem. Om inte annat är det nog bättre för bebisen att utsättas för olika allergener tidigt, har för mig att det ofta hjälper dem att stärka sitt immunförsvar och förhoppningsvis slippa allergier senare i livet. Du kan ju absolut fråga den nuvarande ägaren om det är okej att lämna tillbaka kaninen om det inte skulle funka. Jag vet heller inget om ringorm, tror inte det är så vanligt bland kaniner, men du kan ju sätta kaninen i karantän någonstans där bebisen inte vistas. Och sedan alltid tvätta händerna/byta om när du varit där innan du går till bebisen. I början dvs, tills du varit hos veterinären och fått den ordentligt undersökt. Efter det borde det inte vara några problem. Håller du kaninen separerad från bebisen på det sättet blir det ju också som en "mjukstart" så du lär märka ifall bebisen skulle vara allergisk. Du skulle också kunna ta med bebisen för att hälsa på kaninen om möjligt, alternativt hälsa på någon med kaniner om du känner någon. Om bebisen inte redan är allergisk mot kaniner så tror jag dock inte att allergin utvecklas på så kort tid som 7 dagar, så du får ju alltid vara beredd på att det KAN vara så att allergi dyker upp. Tänk även på att man kan vara allergisk mot höet, vilket nog är mer troligt än själva kaninen. Men det kan du ju förvara hos kaninen, så att det inte ligger överallt i hemmet liksom.

Du får ursäkta om mina råd är helt åt skogen då jag varken har några barn eller något intresse av det så är jag så klart inte heller speciellt påläst i ämnet. Men så går mina tankar i alla fall!

[Elina07]
1

#8: skulle kunna prova att köpa lite hö och testa om bebisen är allergisk mot det?

Sandra12345
1

#10 superbra tankar iallafall! Tack för det. Hade inte ens tänkt på allergi av hö jösses.
#11 jaaa är nog smart.

Min sambo är ju pollen allergiker men de kanske inte spelar roll med hö då!? Eller

sp0ngeb0b
1

#12: Bra att du tänker på allergier innan, många som inte gör det, och så måste de sedan omplacera kort efter att de tagit hem ett djur…

Både jag och min sambo är allergiska mot pollen och hö, men det fungerar ändå. Har märkt att vissa sorter funkar bra och andra inte. Men det som framförallt funkar är att förvara det avskilt, inte ha kaninens höstation där man ofta är längre stunder (ex sovrum och bredvid soffan), dammsuga ofta och tvätta av händer och ansikte efter att ha fyllt på hö. Som sagt det händer att någon höbal jag köper är extra allergiframkallande men oftast känner jag bara av det när jag fyller på med hö och det kan man ju minimera och endast göra en gång per dag, eller två, lite beroende på kaninen. Och sedan som sagt tvätta sig efteråt, så går det utmärkt!

Sandra12345
0

#13: ja men precis mardrömmen är att köpa ett djur och sen behöva skicka iväg det. Gillar inte det. Vill ha kaninen isåfall tills slutet 😊

Lona
1

Klokt att tänka på allergier! Många djur som omplaceras pga "allergi" beror på helt andra saker, som att man upptäckt att det inte går att lämna en valp ensam hemma när man ska arbeta, katten måste ha städat i lådan flera gånger om dagen och papegojan pratar inte, den skriker. 🙄

Det finns studier på att barn som växer upp med djur i hemmet faktiskt visar mindre tendens att bli allergiska. Lite skit rensar inte bara magen utan bygger upp immunförsvaret. 😉🙃
Du kan som sagt ta det lite varligt med bebis i början, tvätta händerna efter att du pysslat med kaninen och den behöver inte bo i barnets rum.
Vuxna djur är ofta mindre allergena än ungar och hanar är värre än honor så där har du några "bonuspoäng" med en vuxen hona. 👍 🙂

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Elina07]
0

#12: om kan hitta små olika sorters hö i små förpackningar, så kan du se vilket som är bäst. Annars kan du gå in i en djuraffär och känna efter om du, sambon och bebisen klarar av höet :)

[Elina07]
0

Hur har det gått? Har du köpt kaninen?? :)