Hjälp, dräktiga honor behöver tips nuuu
Hej, för ca 3 veckor sedan hittade jag min hane + mina två honor på gräsmattan.
Jag tror min syster glömde stänga burarna på kvällen när hon kvälls fodrade.
Den ena kanin honan som heter Ninja är endast ca 7,5 månader men dekanens som att hon e dräktig och har även dräktig hets symtom precis som Prinsessan.
Prinsessan har haft en kull tidigare i våras/somras och var en fantastisk mamma men nu är de kallt och är rädd för att alla ungar ska dö om de blir några.
Men jag ör mest rädd för Ninja som är så ung. Hon har flyttat in för ca 1 vecka sedan pågrund av hennes hälsa men hon är såpas ung oroar mig verkligen.
Har även själv bara haft två killar tidigare ( skulle ha en kull i somras men de blev 2 ). Men har ni några bra tips?? till Prinsessan som bor ute och Ninja som bor inne?
Se till att de har någonstans att bygga bo och gärna mycket halm för honan utomhus. Håll extra koll på dem när de snart ska föda. Tråkigt om det blir ungar då marknaden är mättad, men börja leta ett tag innan de är klara att flytta så du har tid på dig.
//
Lucille
Se till att de har bolådor , mycket halm, mat och vatten och att de inte blir stressade/ störst av andra kaniner så som hanen. Honan du tagit in är ung men inte katastrofalt. 8 månader brukar man säga är minimum så 7,5 är ändå rätt nära bättre än viss som har honor som blir gravida vid 3/4 månader……men ge de allt de behöver precis som vanligt när man har en dräktig hona. Kolla till ungarna ute ofta och stoppa tillbaka de om de börjat krypa ut eller om du plötsligt behöver stöd mata att du är med. Ibland behöver Vålådalen relativt höga kanter så de inte kryper ut och fryser ihjäl. Plocka bort om du hittar några döda ungar så snabbt som möjligt och gör dig av med dem.
#2: tack för svar
#1: tack för svar. Har redan börjat små kolla lite efter hem åt de
#1: jag har även ett hus i varje bur till dom
#6 Finns mått på jordbruksverket vilka mått som gäller för bolåda
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#8: 👍🏻
Ja tror en boklåda måste se ut på ett visst sett
Bolåda