Hur badar jag min kanin ?
Hej ! Idag var jag hos veterinären med min kanin för att hon var haft klåda. Det visade sig vara Nihon sorts irritation och jag ska nu bada henne 2 gånger i veckan och ta schampo . Är det något viktigt jag borde tänka på ? Veterinären sa att jag ska göra så att hon inte får något vatten i ögonen och att jag ska ha ljummet vatten. Hur mycket vatten ska jag använda om jag ska duscha henne jag ska inte ha henne i badkaret utan jag ska ha henne i duschen.
Var det en kaninkunnig veterinär du var hos? Med tanke på att man oftast inte rekommenderar att kaniner ska badas eftersom det är extremt stressande och kan vara farligt för kaninen. Var det inte en kunnig kaninveterinär skulle jag rekommendera dig att kontakta en sån först för att säkerställa att du verkligen ska bada kaninen och ingen annan behandling finns.
Jag skulle nog använt mig av en handduk i botten (för bra halkfritt underlag) och sen spä schampot med vatten i en flaska och försiktigt hälla över kaninen medan man försiktigt gnuggar in det i pälsen (kanske kan behövas två personer om kaninen blir stressad). Sen använda något kärl med rent vatten att försiktigt hälla över kaninen och massera tills allt schampo är borta (vet inte om även huvudet behövde behandling eftersom de sa att du ska akta ögonen).
Sen är det superviktigt att få kaninen ordentligt torr hela vägen in på skinnet! Kan den acceptera en hårtork så använd en sån! Se till att kaninen håller sig varm tills den är helt torr.
Beroende på hur lugn kaninen är och van med hantering (och storlek på kanin) kan man ju låta den vila på armen och bada över diskhon (extra bra med någon som hjälper till då), jag gjorde så när min kanin hade trycksår och jag tvätta baktassarna dagligen. Han var dock angora och väldigt van att bli hanterad på de mest konstiga sätten.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1 tack så jättemycket för svaret. Det var en väldigt erfaren veterinär jag var hos fågel och smådjurskliniken i Lomma och hon jag träffade hade många års erfarenhet av exotiska djur. Hon sa att jag skulle ta schampot runt huvudet för att det är där hon kliar sig mest. Jag får se om min kanin accepterat hårtork hon brukar kunna bli väldigt sur när man ska göra saker hon inte gillar. 😅
Veterinärerna i Lomma är grymma, jag går själv dit också. Så då är det säkert lämpligt att bada kaninen i ditt fall! Om det bara är en liten del som ska schamponeras så försök att inte få vatten på resten av kaninen om det går. Lycka till!
#2: Vad bra :) De ska ju ha bra med erfarenhet! Kändes bara bra att dubbelkolla då jag vet kaninägare ibland har fått dödliga råd till sina kaniner när de gått till "vanliga" veterinärer (tex att vänta ut en kanin som inte ville äta).
Om bara huvudet ska tvättas kanske någon kan hjälpa att hålla över handfat eller liknande medan du tvättar, tänker att det kanske kan vara lättare än att sitta inne i duschen.
Lycka till!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#3 ja jag tycker verkligen om den veterinär kliniken. Jag har duschat henne nu och jag lyckades rätt så bra att bara blöta huvudet. Hahah det tar rätt så långt tid det tog över 2 och en halvtimme. #4 oj så hemskt jag är så himla glad att jag bor nära en kanin vänlig veterinär. Tack för tipset ska testa det nästa gång jag duschar henne.