Min ena kanin ratar grönsaker
Hej! Har två dvärgteddys vid namn Hera och Cybele. Båda är honor tagna från samma kull. Hera älskar grönsaker och äter alla grönsaker hon får serverad, hennes syster Cybele däremot vägrar alla grönsaker. De är den 28 december 3 månader, så vill vänja in båda två sakta på att äta grönsaker.
För tillfället får dom cuni complete junior (ca 30g var per dag) samt fri tillgång till hö vilket båda två äter med god aptit. Eftersom båda går ihop så kan jag ju inte lämna grönsaker utan något annat.. min plan var att gå över till complete adult när dom blivit 6 månader. Men kan man istället ge complete adult till då Hera som äter grönsaker och sen ge Cybele versele-laga nature eftersom hon ej äter grönsaker?
Kaniner har olika smak och kan tycka om olika saker. Min förra kanin älskade beska saker men gillade inte söta saker (ruccola var tex en favorit).
Grönsaker är inte livsviktiga, speciellt inte om de får pellets utöver höet så ge båda Complete adult, ren pellets är lättare att garantera att de få i sig de näringsämnena de ska ha utan att kunna sortera ut. Med tiden kanske Cybele inser att grönsaker kan vara gott.
Vad är det för något du brukar ge? Finns en hel uppsjö man kan testa, bäst är mörka bladgrönt.
Man kan även grodda åt dem, tex vete, korn eller gröna linser eller odla vete/korn gräsmatta åt dem om man vill ge dem lite extra gott utöver hö och pellets (jag brukar göra det speciellt under vintern när det inte finns så mycket gräs på tomten).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu