Kaningulsot smittorisk
Hej.
Förra helgen hittade vi tragiskt vår franska vädurs hane avliden i buren. Han hade inte visat några tecken på sjukdom innan och var pigg och glad. Vi tänkte att han kanske hade något medfödd fel eftersom han var så ung när han dog, bara 3 år. Men så tre dagar senare märkte vi att hans kompis inte var sig själv så vi tog in henne för att hålla ett litet extra öga på henne. Hon satt bara stilla och ville knappt äta. Tidigt på morgonen där efter mådde hon sämre och bara på några minuter kunde hon inte resa sig upp, började krampa och skrek tills även hon tragiskt avled i min famn.
Vi i familjen är förstås så otroligt ledsna över detta, att förlora älskade familjemedlemmar är aldrig lätt. Vi har funderat mycket på vad de blivit smittade av. En veterinär jag pratande med trodde att det förmodligen var kaningulsot vilket är möjligt eftersom de dumt nog ej var vaccinerade. Dock väldigt konstigt hur de skulle blivit smittade isåfall, då jag inte hört om så många fall på vintern samt i Stockholms området. Men jag antar att risken alltid finns och att vi hade oturen att vara med om detta efter 13 år med kanin.
Nu är frågan hur vi ska tänka i och med sanering av bur och övriga saker. Vi kommer så småningom vilja skaffa nya kaniner men vi är väldigt rädda för smittorisken för dessa isåfall. Läste att kaningulsot kan finnas kvar månader efter ett område blivit smittat.
Är det någon som har kunskap eller erfarenhet angående detta?
Om vi väntar till våren och vaccinerar de nya kaninerna finns det då fortfarande en risk för smitta, eller kan vi känna oss säkra? Vi vill absolut inte sätta några nya kaniner i fara därför frågar jag om råd här.
Här finns information om kaningulsot från SVA:
https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/kanin/kaningulsot-och-vaccination/
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Det är tyvärr väldigt smittsamt. Jag tror inte ni kan känna er säkra med att vänta till våren och vaccinera de nya kaninerna. För det första kan de bli smittade innan ni vaccinerar dem och det tar dessutom ca två veckor innan vaccinet börjar hjälpa. För det andra är det inte 100% skydd när man vaccinerar dem.
hur bor era kaniner?? Kan man sanera allt område som de varit på och byta bur? Om ni gör detta + vaccinerar dem kanske det går. Men det är ett svårt läge. Jag förstår dock att ni vill ha fler kaniner.
//
Lucille
SVA rekommenderar att man ska ta kontakt med veterinär för vaccinationsplaner osv.
Tycker att du bör göra det.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Vi har haft gulsot i ca 3år där harar och vild kaniner dör men mina kaniner som inte blivit vaccinerade ännu har ej fått de. Jag rekommenderar att försöka vaccinera kaninerna innan du tar in de i buren nu hade de andra kaninerna i samt tvättar ALLT väldigt biffar och många gånger så borde de fungerar