Hjälp inavel
När jag nu gick ut på kvällen för att byta vatten fylla på hö etc såg jag något boliknande.. Eftersom vi i en bur har en pappa mamma och två döttrar (som funkar bra) tänkte jag ändå att pälsen kanske varit ett bråk. Jag kollade ändå för att vara säker och där låg 4 kaninungar.
I buren ovanför så har vi en kaninson, en gång råkade min son att stänga till buren lite för dåligt. Kaninsonen har då lyckats smita in till d andra och parat sig. Anledningen t att han varit själv är för att vi inte hunnits kastrera honom (pga ålder).
Jag vet ej vem mamman är.. Nu har vi 9 kaniner men tanken var bara 2. Det blev av misttag 3 ungar i somras men vi fäste oss för mycket och behöll dem. De funkar även så bra med varandra och ligger ofta och myser tillsammans. Nu har alltså 9 och det blir alldeles för mycket. Tänker att ingen vill köpa inavel och att eftersom jag ej vet vem mamman är så kan jag inte sära på henne och barnen. Skulle den första mamman kunna bli arg på barnen? Är det bästa att avliva de? Vad gör jag? Det är ju snart vinter också!
Inavel är ingen fara, om föräldrarna är friska och inte bär på defekter
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: tack för svar! Tyvärr har vi så många nu. Fler än vad vi kan ta hand om. Hur gör jag på den punkten? Vet du något om de andra kan bli arga/skada ungarna?
Bor alltså pappan + mamman + två äldre döttrar tillsammans? Okastrerade? Hur gamla är döttrarna?
Om du tittar på honornas magar och spenar, ser du om någon av dem särskiljer sig från de andra? (Större spenar mm)
Om döttrarna är i fertil ålder så kan ju sonen/brodern(?) ha hunnit para sig med dem också. Med andra ord, det kan bli ännu fler.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#3: pappan är kastrerad men bor med en okastrerad mamma och två döttrar födda i juni.
Jag tycker alla är lite smårumda men svårt att avgöra med all vinterpäls. Magen har alltid varit en punkt d inte tyckt om att bli klappade på så har varit svårt att se men jag tycker mig inte kännas några spenar på mamman och ena dottern, dock inte helt hundra. Så jag vet alltså inte vem av d 3 honorna som är mamman. Om jag lyckas ta reda på det borde jag säga på henne och ungarna? Går det att sälja om man är ärlig med situationen?