Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselallmäntmåste-skriva-av-mig
Läst 162 ggr
linaaolivia
0

Hjälp med ihopsättning

Hej!

Jag försöker sätta ihop mina två kaniner, en kastrerad hona på 2,5 år och en kastrerad hane på 2 år.

Har försökt att sätta ihop dom på neutral yta. Det gick väl egentligen helt okej. Hanen var mest nyfiken och ville gärna nosa på henne. Men så fort han kom nära så röt hon ifrån och då blev det lite tjafs. Dock inget som behövdes avbrytas. Hon höll sig mest i sitt hörn men rörde lite på sig. Båda åt, vilade och tvättade sig.
Sen uppstod en incident där jag tror att hon kände sig trängd och de började bråka så jag var tvungen att avbryta.

Just nu bor de därför i varsin bur som står emot varandra. De ignorerar i stort sätt varandra helt men är lugna i sina burar. Brukar även byta plats på dom.
Har även släppt ut en i taget, de nosar då lite på varandra genom gallret utan tjafs. Testade därför att släppa ut dom tillsammans då det kändes som att de var lugna och bekväma. Men tvärt om. Hanen jagade henne helt plötsligt (ej gjort tidigare) och det blev bråk som behövde avbrytas. Hanen fick även ett litet litet sår.

Hur går jag vidare? Jag vill verkligen lyckas med den här ihopsättningen då jag tror de båda skulle må bättre av att ha sällskap. Är transportbur ett alternativ? Speeddejting? Eller långdragen dejting mellan galler?
Önskar alla tips? jag kan få!!!

Springflower_Haruki
0

Tycker du gjort bra. Att de jagar och bråkat är normalt de gör de för att reda ut rang. Om det inte flyger super mycket päls som ligger över hela golvet eller att de har flera sår med blod osv är det bara att låta de vara. De brukar behöva slåss för att se vem som bestämmer osv. Ha is i magen, ett litet sår och jagande är inget du ska oroa dig över! De kan både morra, grymta hugga och jaga varandra, även parningsbeteende som humping försekommer.

teakar006
0

#1: precis som #1 säger så måste de hitta vem som ska vara ledaren. De kommer då att bråka en del, men sålänge det inte är riktigt allvarligt så borde du någorlunda kunna låta dom va.

Jag hade personligen satt kaninerna i ett rum med endast ett galler mellan de. Efter några dagar byta plats på dom, precis som du skrivit om. De lär sig då att leva med varandras revir. Efter detta sätter du dom ihop i ett okänt rum. Du kommer att vara där under hela tiden och ha ett par riktigt tjocka vantar/handskar på, för att kunna ta isär dem om det blir alldeles för allvarligt. Men försök låta dom va så mycket som möjligt. Tillslut borde dom ha rett ut vem ledaren är.