Ihopsättning av hane och hona
Jag har i snart ett år haft en hane som jag kastrerade i sommras då han fick en tjejkompis som var aldelles leveransklar, tyvärr gick hon bort för några dagar sen och hanen blev jätteledsen så jag bestämde för att leta efter en ny hona och jag hittade en idag. Hon är fem månader gammal och han är ett år. När vi tog in henne till buren och han fick nosa på från utsidan började hon riva och bita honom, jag skulle gärna vilja ha råd med hur jag ska göra, hon är extremt snäll mot mig och låter mig klappa henne men hon vill absolut inte vara i närhet av han, stackarn blir ledsen för han trodde han fick en ny kompis :(
Tar gärna emot NAMNFÖRSLAG för lilla damen☺️ PS: hanen heter Bullen och förra honan heta vanilj, så helst något åt de hållet. Har funderat på karamell men vill ha fler förslag
- Redigerat 2021-11-16 20:40 av Bella persson
Du måste låta dem gå i burar bredvid varandra, rekommenderar 2-3 veckor, och sedan släppa ihop på helt neutral plats
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kanel :)
Som 1# skriver låt de gå bredvid varandra. Dock med lite mellanrum mellan gallrena så att de inte kan bitas. Det underlättar även om också honan är kastrerad.
//
Lucille
Jag har varit med om samma sak. Mycket bråk när de sågs genom galler. Kunde ibland låta dem ses med dubbla galler med mellanrum, annars var det stängd grind som gällde (grinden hade inga hål/mellanrum). Jag kände att den klassiska ihopsättningsmetoden som man ofta hör om i svenska forum inte funkade för mig (dvs låt dem bekanta sig genom galler, sedan släpp ihop en gång), eftersom de inte kunde träffas genom galler. Jag sökte mig därför till internationella forum och hittade metoden "dejting" som jag tycker funkade superbra. Lät dem dejta på helt neutral mark (man kan skapa en sådan genom att städa noga med ättika) på en väldigt liten yta, vi snackar kanske 0,5 x 0,5 m eller så - bara så att de båda precis får plats. Bara ca 10 min första gången. Sedan kan man successivt öka tiden och ytan efterhand som dejterna fortgår utan negativa beteenden. Det finns listor över vilka beteenden som är negativa, neutrala och positiva. För min del gick det väldigt snabbt, ca en vecka sedan var de ihop, men för vissa kan det ta betydligt längre tid. Uppfattade det som att kanske 2-3 veckor är mer normalt men kan ha fel.
Så… Det kommer säkert gå bra att sätta ihop dem. Men välj gärna en metod som minimerar risken för slagsmål. Den "svenska" metoden innebär att kaninerna kommer att ryka ihop litegrann. Vid dejting är det nolltolerans mot slagsmål och andra negativa beteenden, och man behöver inte låta dem träffas genom galler innan (det behöver inte hjälpa processen alls), och hur de interagerar genom galler behöver inte alls indikera hur de beter sig när de ses "på riktigt". Genom gallret är de fortfarande på varsina revir som de vill skydda. Honor är dessutom ofta mer beskyddande över sina revir än hanar. På dejtingområdet är de båda på neutral mark vilket innebär att de kan bete sig väldigt annorlunda.
Ja detta blev en lång kommentar, haha. Finns sååå mycket mer att säga. Kan se om jag hittar var man kan läsa mer om det, ifall det låter intressant. Det gäller nämligen att vara påläst om vilka beteenden som är positiva, neutrala, dåliga och vilka som ska avbrytas när det sker - så att man är beredd när man väl kör igång.