Kanin iFokus

Kanin

EtiketterallmäntkaninövrigtAllmäntkaninskötselhjälphonkanin
Läst 237 ggr
Zezzan00
0

Kiss i soffan

Hej. Har nu hänt en olycka i soffan och det luktar väldigt mycket. Soffan är mörk men syns ändå.. finns det något jag kan blanda ihop hemma och ha där hon kissat? Vet att det finns medel på affärer men har inte tillång till det just nu

Maleficum
0

För kiss i soffan har jag först försökt torka så gott det går med trasa, sen brukar jag pudra och gnugga in bikarbonat eller bakpulver (och möjligen potatismjöl) på fläcken och låta det sitta ett tag och suga upp fukten och efter ett tag så dammsuger jag det. (Bakpulver/bikarbonat kan hjälpa mot lukten men potatismjöl suger fukten lite bättre så det kan vara bra att blanda).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Zezzan00
0

#1: Okej, tack så mycket. Får testa det☺️

Chinesecrestedlover
1

#0 Min ena hund gillar att markera revir inne ibland (gärna nytvättade kuddar, filtar osv. men även soffan har fått sin beskärda del)…superkul🙄 Jag använder mig av ättika för att ta bort lukten, det är väldigt bra mot luktproblem.

Jag brukar späda ut det (använder 12% ättikssprit) med vatten och spraya på och sedan gnugga lite/torka upp fläcken. Jag torkar först upp så mycket av kisset som det går (pressar en handduk/hushållspapper på). Sedan använder jag mig av min spray med ättika i som jag täcker fläcken med och sedan torkar jag upp så mycket av det blöta jag kan (på samma sätt som med kisset dvs. pressar på).

Ättika är förövrigt bra att använda även då man tvättar saker som blivit nedkissade osv. (mot lukt helt enkelt). Jag brukar ta några (1-2+) "korkar" (typ teskedar) istället för sköljmedel (då använder jag 24% ättika). Vid behov kan man även lägga "luktiga saker" i blöt i ättika och vatten innan man tvättar det. Jag lärde mig detta då tidigare hundens kläder (har nakna hundar) stank kräk (?) oavsett hur mycket jag tvättade de och trots att de torkat utomhus osv. När de torkat så luktade hela garderoben…inte kul. Med ättika i maskinen så luktade de plötsligt nytvättat istället…önskar jag fått det rådet innan jag tvättat igenom ALLA (han hade massor) hans kläder utan ättika först, haha. Fick tvätta om allt.

Hoppas det löser sig med soffan.
Mvh/Chinesecrestedlover

Zezzan00
1

#3: Tack!! Ja ”superkul” när dom ska hålla på. Men men valde att skaffa kanin så ska inte gnälla. Får testa det! Tack får hoppas något funkar (tur jag skaffa en mörk soffa)😅

Maleficum
1

#4: Ett tips? är att sen även ha filt eller något i soffan till och med med "kisskydd" under (finns plastade frottélakan man kan använda bla).

Min soffan (som tur är begagnad och från början inte den vackraste) har varit med om både kissande kaniner (min förra fick problem med njurarna mot slutet och läckte när han satt i soffan) och läckande hund (hanhundskiss stinker verkligen urk) så har alltid haft filtar för att hindra det mesta från att hamna i soffan och numera har jag ett quiltat överkast min mamma gjort där baksidan är ett tyg som inte gärna släpper igenom väta (har det dubbelvikt dessutom) så nu blir det inga fläckar i soffan om det kissas i den.
Mycket lättare att tvätta filtar än att tvätta soffa ;)

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

Jag har en waxduk i soffan. Jättebra!

//
Lucille