Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 422 ggr
[Niike]
0

Vad skulle du göra?

Du har en jättefin dvärgvädur som du har bestämt dig för Att ta en kull på. Du har pratat med uppfödarna till både hanen och din hona, som säger att det inte finns några defekter i släkten.

Men 3 veckor efter att honan har fött denna underbara kull, bestående av 7 små liv, börjar hon bete sig konstigt. Hon äter dåligt och ser inte ut att må så bra. Du kollar igenom henne nogrannt och upptäcker att hennes tänder växer snett, hon har bettfel.

Ungarna ser jättefina ut och har bra teckning, och ska säljas till Avel - och utställning. Alla är redan tingade.

Vad gör du?
_Avlivar du ungarna, säljer som kel och är noga med att de ej får användas i Avel, låtsas som ingenting?! Vad skulle du ha gjort?
_

Pinacoladas
0

sålt till kel, helt klart :) Jag hade berättat till alla som hade tingat, och de hade fått pengarna tillbaka. Om de ändå inte vill ha en unge.

Har det hänt dig?

BuNNaj
0

Jag skulle väntat, och kollat om ungarna fick bettfel. Får dom inte det säljer jag dom till kel, kanske till hopp, men absolut inte till Avel. Dom som får bettfel, avlivar jag om dom har för svårt med det, men är det så att ungarna inte har problem med det säljer jag dom till kel, men INTE till Avel! :)

Elina.
0

Om honan tidigare haft korrekt bett (och är vuxen), så får hon ju inte bettfel helt plötsligt. Visst, hon kan ju tex.ha slått tänderna i något så de börjat växa fel, men då har hon ju inte riktigt bettfel.

Hade honan bettfel, så skulle jag avliva henne och ungarna.

[Niike]
0

#1 Nej, det har det inte.

#3 Det var att honan hade bettfel från början, men att ägaren, dvs "du" i texten jag skrev, inte kollat upp det så noga utan bara litat på uppfödaren till djuret.

balelettan
0

Håller med 1#. Informerat de som tingat vill de inte ha så får de pengarna tillbaka annars får de köpa till nedsatt pris och skrivit ett kontrakt där det står att ungarna inte får avlas på.

Ev hade jag avlivat mamman beroende på hur stort problemet är men definitivt så hade man ju aldrig avlat mer på henne.

Lans
0

Som #1

http://lans.blogg.se

Målar och ritar porträtt på beställning.

Gör även armband och kaninselar.

Priser och info:

http://lans.blogg.se/tillsalu/

Mina auktioner på tradera:

http://www.tradera.com/finding.mvc/itemlisting?ftgnr=1175999

Zvintos
0

Beror på vilken sorts bettfel ungarna riskerar att få.
Har ungarna ex tångbett finns det ju en liten chans att det rättar till sig. Dessa hade jag sålt till kel och informerat köparna om och varför de inte ska avla på denna kanin.
Är det istället värre bettfel som inte kan rätta till sig, utan hade lett till att kaninen måste få tänderna klippta hos veterinär var och varannan vecka, då hade jag avlivat ungarna.
Mamman hade jag behållt som kelkanin eller avlivat, beroende på bettfelet.

Köparna hade i sådana fall fått pengarna tillbaka och haft första tjing på ungar i en annan kull, om de var intresserade.

Fiona
0

jag skulle inte sälja dom till Avel, coh skriva avtal med dom nya ägarna att dom inte får avla på dom .. Och så skulle jag såklart informera dom som har tingat dom ;)

Jenny

Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Kika gärna in på min blogg

Mimmiih
0

jag skulle nog sälja kaninerna, berätta för dom som hade tingat ungarna att dom har bettfel och kolla så att dom vet vad det innebär. Nått sånt, tror jag.. ?:P

KajsaM
0

Låtit ungarna leva och sålt dom med avelsförbud.

pepsibarn
0

Jag skulle inte avlivat dom ifall dom inte mådde dåligt av det jag skulle sälja dom till kel eller hopp men inte till avel

MarHai
0

Skulle behålla ungarna ett tag. Syskonpara. Sen om det inte blir mer bettfel så sälja.

Honan kan ha skadat tänderna.

/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin