Kanin iFokus

Kanin

Läst 329 ggr
Gollis
0

Vad göra med frisk kanin?

Min dotter skaffade två kaniner ,så de kunde ha sällskap av varandra.Syskon som verkligen tyckte om varandra.
För två veckor sedan fick hon tyvärr avliva honan pga att hon snabbt blev väldigt sjuk.
Nu har min dotter OERHÖRT dåligt samvete för att lämna hanen ensam..( det var ju som sagt därför hon skaffade två)
Hon mår dåligt redan innan och detta är inte alls bra för henne.
Man kan ju inte skaffa en kompis till den heller,för då blir det likadant när en av dem blir sjuk igen.
Omplacering vill vi inte heller, då den är skygg och vi vill inte att han blir en utekanin ..
Hur gör vi?

Herveaux
5

#0: Jag förstår inte problemet med att skaffa en ny kaninkompis?
Risken för att den ena går bort före den andra fanns ju även från första början så varför är det en dealbreaker nu?

Om ni inte vill att han ska vara ensam och inte heller omplacera så är väl en ny kompis den bästa lösningen?

Ett alternativ skulle kunna vara att skaffa två till så om en går bort så är de två kvar. Hur förutsättningarna ser ut för att sammanföra ett syskonpar med er nuvarande kanin överlåter jag till de kunniga här på forumet att svara på. 😅

// Harley

Jojjo908822
2

Jag tycker skaffa en kompis till kaninen. Eller kanske två. Hur gammal är han?

//
Lucille

Gollis
0

Han är bara 1 1/2 år.
Att veta att den ena förmodligen kommer att dö innan den andra ,har vi givetvis förstått.
Men vi visste ju inte att vår dotter skulle må så dåligt av det dåliga samvetet ,( kan inte se in i framtiden)om vi bara skulle ha en kvar. Det dåliga samvetet är hemskt och oerhört svårt att förstå om man ej lider av det själv…och det låter kanske enkelt med att skaffa en ny kanin… eller två , det är för många eftersom de skuttar runt i lägenheten dygnet runt..det blir för många. Annars är ju två nya kaniner en bra idé!
Tack för era svar.

• Redigerat 2021-10-16 22:00 av Gollis
Herveaux
3

#3: Det var inte menat att du skulle ta illa vid dig av det jag skrev, men jag förstår inte problemet med att skaffa en ny kaninkompis?
Hade ni två så kan ju inte två bli för många att ha lösgående.

Får er kanin en ny kompis så är kaninen inte ensam och dottern behöver inte ha dåligt samvete för att kaninen lever ensam. Att hantera sorgen efter ett förlorat husdjur är stort och tungt men kan lindras av att det djur man har kvar har en ny vän att dela livet med.

// Harley

Gollis
0

Oj, jag tog inte illa vid mej .Inte alls. Det är skönt att ha ngn att bolla tankarna med.
Men om vi skaffar en kompis till kaninen, så kommer någon av dom att dö först och då vet vi ju definitivt att det dåliga samvetet kommer igen, av erfarenhet….
Och vi kan ju inte hålla på att skaffa kompisar hela tiden, då blir dottern kaninägare hela livet..
Svårt att förklara vad jag menar..

sp0ngeb0b
2

Du kan ställa krav på den som tar emot kaninen, om du nu väljer att omplacera den. Du kan givetvis inte vara säker på att den nya ägaren kommer göra så som du vill, men det är inget fel med att ställa höga krav på det nya hemmet.

Gällande det du skrev i #5. Jag har tänkt lite samma, att det aldrig kommer ta slut liksom. Jag har inga problem med det för jag har inga planer på att sluta ha kaniner. Men bara för att ni skaffar en till nu betyder inte det att ni är "fast" med kaniner för alltid. Ni kan alltid välja att adoptera bort båda, eller en om det bara finns en kvar.

Mitt råd är, om ni känner er färdiga med kaniner - adoptera bort den ni har kvar och ställ höga krav på det nya hemmet. Känner ni er inte färdiga, adoptera en kompis till den i ungefär samma ålder så är chansen i alla fall lite större att de dör ungefär samtidigt.

[Tismon]
2

Jag har också lite svårt att förstå.

Kaniner kan leva 10 år. Är det bättre att kaninen är ensam i flera år? Denna kaninen ni har nu som är frisk kommer också att dö någon dag, det gör vi alla, det är så det är att ha djur. Visst kan man ha otur och få en ny sjuk kanin igen men du kan också ha turen och få en kanin som är riktigt frisk! Ska man börja låta rädslan för det ena eller det andra ha makt över hur man lever sitt liv så kommer man till slut inte göra någonting alls.

Det där med att skaffa en ny kanin och en ny kanin osv för att hålla den "levande" kaninen sällskap är inte så konstigt- du skaffar en jämnårig kanin och är den frisk kommer den leva ungefär lika länge?

Herveaux
2

#5: Vad skönt att höra, jag vart lite orolig att jag uttryckte mig helt åt pipsvängen.

Jag ser det som att ni har 3 olika val.
1, Låt kaninen fortsätta leva ensam. Vilket ger dottern dåligt samvete och kaninen får leva ofrivilligt ensam.
2, Skaffa en kaninkompis. Som andra redan tagit upp så måste man inte förbli kaninägare för alltid utan kan omplacera eller låta den ensamma leva ut sina dagar ensam om kompisen går bort när den andra redan är till åren.
3, Omplacera den kaninen ni har. Sök efter ett nytt hem med stor omsorg och låt inte första bästa överta kaninen.

Det känns som ni sätter er själva i ett onödigt 'moment 22' när ni inte vill omplacera, inte skaffa en till men heller inte låta kaninen fortsätta leva ensam.

// Harley

Gollis
0

#8: Tack.
Du får mej att se lite klarare på saken.
Kollar faktisk på organisationer som kan hjälpa mej med omplacering.
Deddytassen och Krongårdens.
Har även funderat på ditt tips? .nr 12.
Tack för hjälpen.

Gollis
0

Oj, är ny här. Har inte sett alla er andras inlägg förrän nu..😳
Har blivit lie klokare nu av era inlägg.
Tack så hemskt mycket för era tips?!
Trevlig helg till er alla.