Kanin iFokus

Kanin

Läst 185 ggr
rickitick
0

Oplanerade Kaninungar??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två dvärgvädur. En hane och en hona. Hanen är född 11 maj, honan är född 28 maj så de är drygt 5 månader gamla.
De är frigående kaniner inomhus, men har ett rum som är öppet till resten av huset där de har hus, toa, höhäck osv.
För ca 1.5 månad sen delade vi av det rummet så att kaninerna är åtskilda. Vi har bokat kastrering för Hanen, han ska kastreras i nästa vecka.
När vi har suttit med har vi öppnat upp så att kaninerna fått vara tillsammans, de älskar ju att vara nära varandra och uppskattar inte alls gallren som skiljer de åt.
I helgen började de dock försöka para sig, och vi stoppade såklart och separerade kaninerna. Vi fick sätta ihop kompostgaller omlott för att honan är så pass liten och nätt att hon kan pressa sig igenom hålen… När vi kom hem i måndags så hade honan hoppat eller klättrat (?) över till hanen!
Och de låg tillsammans på samma sida om gallret och var nöjda.
Antar att vi måste förbereda oss på att det kan resultera i Kaninungar?

Vi har kaninerna separerade nu och har filt som hänger över översta delen av gallret så att hon inte ska kunna klättra… De visar att de inte trivs med dessa och trycker sina nosar mot varandras igenom gallret.
Hur bör vi tänka nu?
Han ska ju som sagt kastreras nästa vecka, så han kommer ju att få vara åtskiljd någon månad till är tanken.
Vad behöver honan av oss nu, OM hon är dräktig? Hon har alltid tillgång till hö och vatten så det är en självklarhet.. Hon har inte tyckt om halm och bomaterial utan gillar att hoppa upp på en puff och lägga sig eller så ligger hon gärna på golvet. Hon har ett stort hus men där är hon aldrig. Ska vi lägga fram halm för henne att boa med? Eller tar hon hö om hon behöver?

Bör vi skilja kaninerna åt i olika rum? Jag upplever de absolut inte som stressade, utan bara att de vill vara tillsammans.
Öppnar fortfarande upp så att de sitter tillsammans och äter hö och får pellets tillsammans när vi är med och har stenkoll.

OM det blir Kaninungar, jösses vad jag håller tummarna för att det inte blir så, hur nära kan Hanen vara då?

Har ni tips? och tankar att dela med er av till mig? 😄
(Jaa, såklart är det här våra första kaniner det märks ju. Men vi trodde aldrig att hon skulle kunna hoppa eller klättra över kompostgaller… Hon är ju så liten)

Maleficum
7

Jag skulle rekommendera att du kontaktar veterinären och kollar om det finns möjlighet, pga omständigheterna, att kastrera honan redan nu (även om 5 månader är lite tidigt för att kastrera en hona).

Hon är för ung för att få ungar och risken för komplikationer (om hon är dräktig och föder) är större (tex att hon överger dem).

Parningar kan gå fort så jag skulle inte våga ha dem tillsammans även under uppsikt! Bästa skulle nog vara att ha dem i olika rum så risken minskar att de rymmer över till varandra igen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Sunshineshk
0

#1: om hon är 5mån nu blir hon 6mån när ungarna föds. Så egentligen inte för ung men ändå onödigt att utsätta honan för den risken att hon dör under förlossningen

Meow:3