Kanin iFokus

Kanin

Läst 136 ggr
Ella W
0

Vad föredrar du att köpa ditt hö i?

Hej! skrev nyss ett inlägg om tävlingar och sånt men är ny som kaninägare så har inte så bra koll så har en del frågar :)

Men jag står inför ett val nu när jag ska köpa hö. Antingen att höet är förpackat i en kartong eller en papperssäck?

För och nackdelar med de båda ?

Maleficum
2

Jag har främst köpt hö från bonde och får då en hel bal. Brukar förvara och frakta dem i gamla påslakan. Balen jag använder brukar jag stoppa ner i en stor kartong. Har även haft hö i papperssäck (speciellt innan jag börja använda påslakan och främst nere i sommarstugan).

Tycker om att ha höbalen i en kartong för det håller som sagt ihop allt bättre och är lättare att placera i garderoben tex men en påse är enklare att flytta och ta till höhäcken när man fyller på (med kartongen brukar jag ta höhäcken till höet för att fylla på).

Men beror ju såklart på storleken på kartong och säck och mängden hö (och om det är löspackat eller kompakt).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

sp0ngeb0b
0

#1 Jag gör som dig - köper höbalar och förvarar i påslakan. Däremot lägger jag över det i sådana stora återanvändbara shoppingkassar i tjock plast och tar in, för att slippa ha så stora mängder inomhus (har "lagret" i ett förråd utomhus).

Plast är inte alltid så bra att förvara hö i då det finns större risk att det blir fuktigt och därmed dåligt. Så bättre med naturmaterial som andas lite, som bomullslakan eller papper.