Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselallmäntmat-och-utfodring
Läst 201 ggr
HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Måste en kanin äta pellets?

Hej! Jag har själv inte kaniner men undrar bara :p måste kaniner äta pellets och hur mycket isåfall?

Maleficum
0

Nej. En frisk kanin som får ett hö av bra kvalitet samt en mindre mängd bladgrönt klarar sig bra utan pellets (finns dock undantag som kan behöva komplement som tex pellets eller groddad säd).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

flocken
0

Nej.
Mina får krossad havre. De har lite svårt att hålla hullet

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

HaMsTeRpLaMsTeR123
0

Så dem kan hålla sig till bara hö och grönsaker?

Hur mycket grönsaker kan man ge? Jag har sett vissa youtubers som ger ca en näve sallad varje morgon och kväll

Jojjo908822
0

#3: Ja. Hö är ju superviktigt. Vet inte hur mycket grönsaker som är ultimat att ge, så hoppas att nån annan svarar. Jag har fått känslan att man ger mindre grönsaker i Sverige än i USA, men vet inte om det stämmer.

//
Lucille

Maleficum
0

Man brukar säga att minst 80% av dieten ska vara hö.

När jag gav min kanin "sprouted fodder" istället för pellets så var rekommendationen att ge 6% av kaninens kroppsvikt. Så med en 3 kg kanin så blir det 180 gram. Tror man kan ta det som lite riktlinje även med annat färskt grönt.

Om man är riktigt bra på att räkna och leta upp torrsubstans på saker så kan man ju räkna ut hur mycket annat utöver hö man ska ge (en kanin äter ca 5% av sin vikt i torrsubstans om dagen, hö har runt 80% torrsubstans men kan vara torrare om det förvaras inne).

Would you like to cut your feed bill and increase the health of your rabbits? Yes? Then start growing fodder! With a continuous fodder system, you can produce a fresh tray every day in a matter of minutes.
[EM_L]
0

Jag själv ger ett grovt hö och grönt (ruccola, mangold, persilja, spenat, mache sallad och lite andra som kaniner kan äta). Och då runt en näve en gång om dagen.

Jag ger dock pellets (just nu provar jag mellan Selective, Brit och ska prova Cuni Complete) för att min kanin är så himla aktiv och skulle tappa hull utan pelletsen.

sp0ngeb0b
1

#3: Som jag förstått det är grönsaker också onödigt, det är bara hö som är nödvändigt (och i vissa fall pellets/liknande). Många grönsaker är onyttiga, vissa är väl helt okej och vissa är kanske plus/minus noll eller vad man ska säga. Men jag tror inte att en näve sallad om dagen är nödvändigt. Jag ger typ aldrig grönsaker och mina mår hur bra som helst!

Jojjo908822
0

#7: Jag ger inte heller så mycket grönsaker. Jag är lite osäker på hur jag ska göra eftersom det står olika på olika ställen.

//
Lucille

Maleficum
0

Har man riktigt bra hö (speciellt om man har ett med varierat innehåll) så brukar det funka att ge bara hö.
En sak kan vara att vårt svenska hö kan ha dålig selenhalt (vår jordmån i Sverige har låg selenhalt så det mesta som odlas i Sverige kan ha låg mängd selen). Jag har dock aldrig hört om en kanin som lidit av selenbrist.
Men linser ska innehålla en del selen (speciellt importerade) och de är superlätta att grodda och ge som lite godis om man är orolig (ger lite extra protein också om man har en kanin som har svårt att hålla muskelmassa).