Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kanin
Läst 199 ggr
Sara9090
0

Mjäll på kaninen?

Hej!
Vet inte ifall min kanin har mjällkvalster eller om det är normalt. Har är ca 4 månader och märkte för några dagar sen att det ser ut som att han har mjäll liknande. Det är lite vita prickar lite här o där men inte jätte mycket alls, hittar mest vid hans nacke.98CCAED4-B91C-4C68-9D05-06FAC60B3CBC.jpeg65B1EB50-6D8D-4FD1-8DE5-322C3C6E11FA.jpeg

Maleficum
0

Har du kollat överallt på kaninen? Mjällkvalster brukar även gilla att sitta ovanför svansroten på dem.

Har du lupp eller annan bra förstoringsgrej hemma kan du ta en tejpbit och försöka få upp mjäll på och sen kolla med luppen så kan man ofta se om det är kvalster (eller försöka kamma av en del på ett papper och se om de rör sig).

Små svarta "sandkorn" i pälsen kan också tyda på kvalster (bajs) men kan även komma om kaninen har tillgång till jord eller torv.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

felicia_floppsi
0

Hej! Oftast brukar det vara väldigt mycket mjäll i pälsen vid mjäll kvalster. Min kanin brukade också ha lite sådana flagor i pälsen. Men om du märker att det blir fler eller att det kanske är mer än vad man ser på bilderna så kan du kontakta veterinären. De kommer ta en tejpbit och sätta på ställen i pälsen där mjället sitter och sedan kommer de undersöka det och ge ett svar ganska fort. Var inte rädda för att åka in och kolla det om du anser det vara rätt val. Dock tycker jag inte att bilden ser ut som mjäll kvalster utan bara lite hudflagor.