Kanin iFokus

Kanin

LĂ€st 785 ggr
Koali
0

Kanin för smal😰

Hej, min hane gĂ„r alltid ner ca 1-2kg pĂ„ vintern om inte mer. Äevn och han Ă€ter ca 4-6dl om dagen + fri tillgĂ„ng til hö/vatten och fĂ„r frukt en gĂ„ng i veckan men sĂ„ fort grĂ€set kommer gĂ„ han upp i vikt igen. Vad ska jag göra

91Marran
0

Äter han 4-6dl pellets? Eller vad Ă€r det han fĂ„r?

Mvh
Mig

Koali
0

#1: han fick de förra vintern för han blev sÄ himla smal, behöver tips? pÄ vad man kan ge för att han inte ska vara sÄ smal

flocken
1

Provat havre?
Mina fÄr krossad havre med en liten del pellets. De föredrar havre.
Sen ett riktigt bra hö. GÀrna direkt frÄn en bonde eller stall.

..
SajtvÀrd sÀllskapskaniner och hÀst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Maleficum
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ett riktigt bra hö Àr den bÀsta grunden.

Sen kan du testa att ge "sprouting fodder" under vintern (om det nu hjÀlper med grÀs att hÄlla hullet uppe). Ofta Àr korn eller vete det bÀsta för det gror bÀst.
Min kanin fick sÄnt istÀllet för pellets stor del av sitt liv (han var angorakanin). Han hade en medfödd sjukdom som gjorde att han hade svÄrt att hÄlla hullet men tycker han var fin pÄ fodder. Brukade Àven ibland blanda i en mindre del gröna linser i groddbladningen vilket han Àlskade (hjÀlper Àven till att minska risk för mögel). Han föredrog ocksÄ nÀr man grodde korn framför vete.

Havre Àr tyvÀrr svÄrare att gro i foddersystem. Har man problem att fÄ till det (med mögel och sÄnt) kan det vara enklare att gro det i ett tunt lager jord (blir dock lite skitigare nÀr man fodrar dÄ och Àr bÀst att vÀlja ekologisk jord). Jag brukade dessutom odla det som grÀs för kaninerna under vintern och det Àr vÀldigt uppskattat! Brukade ha flera lÄdor pÄ gÄng samtidigt i olika vÀxtstadier sÄ det bara var att byta nÀr en lÄda blivit ner betat (sen vÀxte det lite mer sÄ kunde ofta byta tillbaka nÄgra gÄnger).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Would you like to cut your feed bill and increase the health of your rabbits? Yes? Then start growing fodder! With a continuous fodder system, you can produce a fresh tray every day in a matter of minutes.
Fridaaaa
4

Hur stor kanin Àr det? 1-2 kg Àr mycket.

Och inte bra att ge sÄ mycket pellets.
Hade kollat upp hos veterinÀren
Och kollat upp höet.

Kanske ha kaninen inne

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

Koali
0

#3: tack ska testa de

sp0ngeb0b
1

#4: jag mĂ„ste passa pĂ„ att frĂ„ga trots OT (jag ber om ursĂ€kt, TS) - vad Ă€r det för lĂ„da och galler du har pĂ„ bilden? Jag skulle vilja ha nĂ„got sĂ„dant till grĂ€sodling hĂ€r hemma :) det jag provat Ă€n sĂ„ lĂ€nge funkar inte sĂ„ bra

Maleficum
0

#7: LÄdan Àr en toalÄda jag köpte för mÄnga Är sen (har tre av samma sort) och gallret Àr ett gammal burtak frÄn en fÄgelbur som Àr för liten att anvÀnda som bur. Men har Àven anvÀnt galler frÄn en gammal kyl och frys att lÀgga pÄ lÄdorna och det har ocksÄ funkat.

Denna kommentar har tagits bort.
frer
0

JassÄ mitt inlÀgg blev borttaget, vad har hÀnt med yttrandefriheten i Sverige, det har blivit allt vanligare Àven pÄ andra forum. Vidrigt brott mot yttrandefrihet.

[EM_L]
2

#10: Har inte hÀnt ngt med den. Dina inlÀgg Àr oroande och visar inte speciellt mycket kaninkunskap som hÄller antar jag.

frer
0

Jag har mycket kaninkunskap, jag har haft kaniner i över 7 Är. Jag Àr ingen nybörjar knatte som klappar min första kanin inne i zoo-butiken.

• Redigerat 2021-09-18 15:41 av frer
Itchy
2

#12: dÄ Àr din "kunskap" Ànnu mer orovÀckande

You can't spell Bitchy without Itchy

frer
0

Det Àr uppenbart att ni ogillar mig, ni kommer inte med motargument, antingen kritiserar ni mig utan argument eller kommer med pÄhittade felaktiga grunder eller nÀr ni inte lÀngre kan det (eftersom jag motbevisat vad ni skrivit )dÄ raderar ni mina inlÀgg. Det Àr ni som Àr orovÀckande nÀr ni attackerar korrekt information som Àr till gagn för kaninerna, bara för att ni ska stÄ i rampljuset som de som kan nÄt om kaniner.

• Redigerat 2021-09-18 16:04 av frer
[EM_L]
5

#12: Okej? Jag har ocksÄ haft kaniner i över 7 Är. Betyder det att jag har all vÀrldens kunskap om kaniner. Nej det gör det inte. Och det gÀller alla.

Vi ogillar dig inte, vi ogillar ditt sÀtt du har din kaninhÄllning för att,

Ett. Det hÄller helt enkelt inte. Det Àr kÀnt att hanar inte gÄr tillsammans.
TvÄ. Du har givit fakta som helt enkelt inte Àr vÀrt att lita pÄ kring foder för kaniner. (En gÄng föreslog du ett helt knÀckebröd till kaniner som var underviktiga). Jag menar, vad Àr det? Det Àr inte hÄllbart pÄgrund av att det inte tillhör kaninens kost överhuvudtaget.

TvÄ. AngÄende dumpade kaniner och omplacerings hem och 4H-gÄrdar. Fortfarande verkligen inte hÄllbart att ha sÄ mÄnga kaniner tillsammans. Speciellt med tanke pÄ att om man hade sÄ mÄnga kaniner sÄ skulle man verkligen inte kunna se över alla kaniner pÄ en dag eller ens hinna fodra, kolla för skador och ge uppmÀrksamhet till just en kanin.

Tre. Hanar tillsammans? Inte ens kastrerade hanar lyckas gÄ ihop i de flesta fallen.

Fyra. Och sĂ„ ogillar vi det faktum att du sĂ€ger saker som i slutĂ€ndan stödjer aveln som vi Ă€r sĂ„ emot nuförtiden. Om vi skulle ha gĂ„rdar som hĂ„ller flera kaniner tillsammans sĂ„ skulle de ge signalen "Äsch det gĂ„r bra! Det finns gĂ„rdar som tar emot de kaninerna som inte Ă€r eftersökta."

Fem. Sjukdomar
 hur mycket sjukdomar riskeras det inte i stora grupper av kaniner

Sex. Och DET FAKTUM att du pÄpekar att din information Àr "korrekt" och att du ens nÀmner att vi vill stÄ i rampljuset som de som kan nÄgot om kaniner. Vad stödjer ens att just din information Àr korrekt?

Sju. Dina motbevis mot vad vi sÀger till dig hÄller verkligen inte eftersom du Àr den enda vi har stött pÄ hittils som ens nÀmner sÄdana ting som du nÀmnt.

Åtta. PĂ„pekar i en annan trĂ„d att vi har begĂ„tt ett brott mot yttrandefrihetslagen i Sverige. Vilket vi har inte utan det handlar om att vi answer att dina inlĂ€gg Ă€r olĂ€mpliga.

Nio. OcksÄ det faktum att vi ens behöver diskutera detta och ta över trÄdar för att du ger oroande information.

Är detta tillrĂ€ckligt som argument? Jag har mĂ„nga fler men har viktigare saker att göra Ă€n att knacka pĂ„ nĂ„got förnuft i nĂ„gon annan.

• Redigerat 2021-09-18 17:41 av [EM_L]
[EM_L]
1

#0: Jag föreslÄr att du rÄdfrÄgar en veterinÀr eftersom den mÀngden pellets lÄter alldeles för mycket och att han gÄr ner i vikt sÄ mycket Àr oroande.

frer
0

#15: Det inlÀgget som du eller vem det nu var, raderade svarade redan pÄ alla dina frÄgor.

Det föreslÄs till exempel av annan inlÀggare krossat havre (det föreslaget aav er), havre Àr slÀkt med vete och rÄg och finns dessutom som ingrediens i de knÀckebröden jag rekommenderade, de Àr kanin-mat med andra ord (men mina förslag av liknande sort respekteras inte, raderas, alltsÄ gillar ni mig inte och det Àr inte första gÄngen jag blir pÄhoppad av "okunniga" svarare pÄ detta forum). Nej kaniner dödar inte varandra som du vill pÄstÄ bara för att de bor i en stor bur inom samma omrÄde och knÀckebröd Àr nyttigt för underviktiga kaniner vilket du bör ha insett vid det hÀr laget nÀr du sÀger att du har haft kaniner i över 7 Är ocksÄ (förresten vilket sammantrÀffande att det Àr lika mÄnga Är som jag har haft kaniner).

Jag orkar inte svara pÄ resten av dina punkter, sÄnt dÀr med sjukdomar etc hÀnder bara nÀr kaniner missköts. Jag vet hur man sköter de vÀl, jag kan ta hand om minst 50 kaniner med enkelhet om jag har gÄrd och stora burar (t.ex. utfodring Àr det enklaste, de Àter redan höet som vÀxer/odlats pÄ marken och behövs det tillskott sÄ utfodras det hur lÀtt som helst med en kÀrra under ett tak). Det Àr bara bra att det finns plats pÄ 4H-gÄrdar etc för kaniner, varför ska du mÄla upp det som ett problem? Jag gillar inte din attityd mot kaniner.

• Redigerat 2021-09-18 20:59 av frer
Itchy
3

#17: med din logik Àr pasta med pastasÄs perfekt kaninmat, kaniner kan Àta bÄde vete och tomater, och pasta Àr mestadels vetemjöl, och pastasÄs Àr gjort pÄ tomater och örter

sjukdomar har förövrigt inget alls med missskötsel att göra, och det Àr rent av idiotiskt att pÄstÄ det

frer
0

#18: Återigen orkar inte svara pĂ„ era "okunniga" svar mer, ni har fel. KnĂ€ckebröd frĂ„n Wasa Ă€r ekologiskt, det Ă€r ingen pasta. Varför skulle kaniner plötsligt bli sjuka med rĂ€tt skötsel? Är det stora burarnas fel det ocksĂ„? De blir sjuka om de blir underkylda, dĂ„ ska man vĂ€rma upp dem med infraröd vĂ€rmelampa inomhus. Jag har redan förklarat allt detta i andra inlĂ€gg och Ă€ven i min profil.

• Redigerat 2021-09-18 21:04 av frer
Maleficum
3

#17: Fast det Àr alltid mer Àn bara sÀd i knÀckebröd, tex innehÄller de jÀst och salt och beroende pÄ sort kan de Àven innehÄlla en hel del annat.
Dessutom sÄ blir det förÀndringar i sÀden nÀr den bearbetas och tillagas sÄ man fÄr inte alls samma nÀring och innehÄll. Dessutom innehÄller de inte hela korn vilket minskar de bra egenskaperna av fiber som finns i hel sÀd.

Itchy
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#19: jassÄ ingen pasta Àr ekologisk ?

frer
0

#20: Det Àr ÀndÄ fullkornsknÀckebröd som bibehÄller 99% av sina nyttigheter.

frer
0

#21: Jag pratar om ekologisk knÀckebröd som innehÄller fullkornsrÄg, havre och vete, jag vet inte varför du tar upp fusilli pasta?

Itchy
3

#19: sÄ om din kanin fÄr trumsjuka Àr det pga underkylning eller missskötsel ?
RVHD ? Àven det underkylning och misskötsel ? Coccidios ? samma sak dÀr, tÀnk om det ÀndÄ gick att bota allt det med en infralampa

frer
0

#24: Ja, jag vet hur man botar sÄnt. Det finns mediciner plus det andra som jag redan tagit upp hjÀlper mycket men vill inte nÀmna mer om det eftersom ni har bestÀmt er att vara emot allt det jag sÀger.

Itchy
3

#25: det kan vara för att allt du sÀger Àr enormt korkat och kan vara rent skadligt för kaniner

frer
0

#26: Alla mina kaniner Àr friska och fortsÀtter vara det. Resten av dina pÄstÄenden Àr dina egna pÄhitt.

[EM_L]
5

VÄra egna pÄhitt. Inte alls. Det du sÀger Àr oroande. Ditt tankesÀtt Àr bara, inte lÀtt att förstÄ och dÀrmed blir det dumt för oss. Och min attityd mot kaniner? HAH. Du vet inte nÄgonting om hur jag sköter mina kaniner gör du?

Om man ska ge sina kaniner de nyttigheterna de behöver sÄ Àr det vÀl inte fullkornsknÀckebröd utan mangold, maskrosor, ruccola och annat bladgrönt tillsammans med hö.

Och sjukdomar kan Àven uppkomma Àven om man tar hand om sina kaniner helt perfekt.

• Redigerat 2021-09-18 21:21 av [EM_L]
Maleficum
6

#23: Var tvungen att leta igenom mina papper frÄn nÀr jag gick foderlÀra och dÀr stÄr att bröd kan lÀtt ge diarré och rikligt med gaser (vilket minskar absorption av nÀringsÀmnen) och det gÀller speciellt knÀckebröd!
Och dessutom sÄ innehÄller knÀckebröd som sagt inte nÄgra delar av skalet (vilket ger en viktig del av olösliga fibrer som magen mÄr bra av).

SÄ jag skulle inte rekommendera nÄgon att mata med knÀckebröd mer Àn möjligen som godis dÄ och dÄ (och jag litar mer pÄ veterinÀr Bengt Ole Röken, som skrivit mitt foderlÀra kompendium, nÀr det kommer till foder).

Itchy
4

#29: gick ett par kurser under Röken nÀr jag gick i gymnasiet, den gamle rÀven kunde sitt!

och inte fan Àr det "vÄra egna pÄhitt"

Maleficum
1

#30: Precis! Han har verkligen kunskapen (och livserfarenheten) nÀr det kommer till djur!

[EM_L]
2

#31: Kanske OT. Men vart hittar jag sÄdana kurser av en specifik person? GÄr i gymnasiet och vill sjÀlv lÀsa pÄ om foderlÀra, skötsel av djur etc med planer pÄ att utbilda mig till veterinÀr, djurvÄrdare elr viltvÄrdare i framtiden och för ren kunskap att ha.

Itchy
2

#32 för mej var det inkluderat i min gymnasieutbildning

Maleficum
2

#32: Jag lÀste Naturvetenskap med djurinriktning pÄ Gymnasiet sÄ vi hade en del djurskötarkurser pÄ schemat (bla foderlÀra, veterinÀrvÄrd, etologi) och vi spendera Àven en vecka pÄ Skansen och hade kurser för dem som jobba dÀr med djuren. Sen gick jag en hel del kortare kurser pÄ distans pÄ universitetet (blad djurbeteende och hundbeteende).

[EM_L]
0

#34: Ah dÄ ser jag. GÄr ju estetiskt program men fÄr se vad det blir efter gymnasiet möjligtvis att jag tar kurser. Tack för svaret!

Maleficum
2

#35: Linköpings universitet har en del distanskurser för hundbeteende, hÀstbeteende och allmÀnt djurbeteende (nÀr jag lÀste hade de förelÀsningar med Per Jensen bla). Sen har ju SLU en del distanskurse med bla genetik och hÀstens utfodring.

Och en stor ursÀkt till TS för att vi kapade trÄden och börja diskutera annat!

Jag hoppas det gÄr bra med din krabat och att du kommer till rÀtta med problemet!

[EM_L]
0

#36: Det fÄr jag kolla upp! Tack!

Och ja, förlÄt till TS. Jag hoppas att din kanin kommer att mÄ bÀttre sÄ snart som möjligt!

frer
0

#29: Det dÀr Àr fel information. FullkornsknÀckebröd innehÄller hela kornet. Den sortens knÀckebröd som din Bengt talade om var nÄgot vanligt icke-fullkornsknÀckebröd med kanske socker etc tillsatta (kakor med andra ord), om det ens var kaniner han tÀnkte pÄ.

Taget frÄn kungsornen.se: Mjöl med fullkorn
I fullkornsmjöl Àr hela sÀdeskornet malet, dvs kÀrna, skal och grodd. Fullkorn Àr rikt pÄ kostfiber, vitaminer och mineralÀmnen. För att fÄ kallas fullkornsmjöl mÄste mjölet innehÄlla 100% fullkorn. Vi erbjuder bÄde fullkornsmjöl och mjöl som innehÄller 25% och 50% fullkorn.

HÀr har du bilder pÄ tvÄ av Wasas mÄnga fullkornsknÀckebröd:
https://www.wasa.com/sv-se/produkter/havre/
https://www.wasa.com/sv-se/produkter/husman/

Jag har stoppat effektivt mÄnga gÄnger bÄde gaser och diarre med knÀckebröd sÄ jag skriver enligt beprövad vetenskaplig fakta.

Havre - UpptÀck ett krispigt och gott havreknÀcke. Perfekt som bÄde frukost och mellanmÄl. 100% klimatkompenserat.
  • Redigerat 2021-09-19 00:52 av frer
Maleficum
6

#38: I detta fall spelar det nog ingen roll utan det gÀller all form av bröd (och knÀckebröd) gjort speciellt pÄ rÄg (vilket Àr grunden i majoriteten av alla knÀckebröd) och vete.
Och det Àr inte min Bengt utan det Àr före detta chef veterinÀren pÄ KolmÄrdens djurpark (dÀr han jobbade i mÄnga Är) som blev utexaminerad veterinÀr 1970 och fortfarande jobbar med det trots pension.

Och det Àr fortfarande mer saker i knÀckebröden! JÀst och salt, 1% i rÄgbrödet och 1,25% i havrebrödet som dessutom innehÄller surdegspulver, emulgeringsmedel (mono och diglycerider av fettsyror, vilket kan komma frÄn tex gris) samt bakpulver.
Dessutom orsakar bakningen av brödet att akrylamid bildas vilket visat sig ge Cancer hos djur om de fÄr i sig i större mÀngd.

Att ge en hel brödskiva blir vÀldigt mycket i jÀmförelse med en kanins storlek. Har du tex en kanin pÄ 1kg blir det ungefÀr 1,3% av vikten och dÄ ska man tÀnka pÄ att kaninen Àter ungefÀr 5% torrsubstans av sin vikt/dag. SÄ dÄ kommer den Àta 1/5 av sin dagliga mat bara i knÀckebröd.

[EM_L]
3

#38: PÄ din profil skriver du Àven att vid gasig/trög mage sÄ ska man ge "fiberrikt" knÀckebröd nÀr det handlar om att man ska ge hö + uppsöka veterinÀrvÄrd om problemen inte försvinner eller det blir vÀrre. I allafall rÄdfrÄga veterinÀr nÀr problemen kommer upp och inte bara sÀtta pÄ en lampa.

Ska knĂ€ckebröd lugna skendrĂ€ktiga kaniner? Det Àr svĂ„rt att tro pĂ„ det.

Eller ska det helst ersÀtta pellets som faktiskt innehÄller det som kaniner behöver plus att man har ett bra hö och ger grönt.

Sen alla "godsaker" du beskriver att man kan ge Àr oroande. Tomatkvistar? Det Àr giftigt för dem.
Oliver? Nja inte en speciellt bra ide med tanke pĂ„ att de Ă€r inlagda och rĂ€tt sĂ„ salta
 avocado skal har du ocksĂ„. Till och med popcorn som inte har fĂ„tt fett pĂ„ sig eller saltats! Nötter ocksĂ„, direkt olĂ€mpligt det ocksĂ„.

Varför? Varför ska man ge allt detta till kaniner nÀr det finns sÄ mycket bÀttre saker att de dem?

frer
0

#39: Det finns olika fullkornsknÀckebröd och de ingredienser du tar upp har ingen speciell effekt pÄ kaninen, kÀnns som överdriven skrÀmselhetsning, som jag tror att Bengt inte tÀnkte pÄ nÀr han skrev sitt kompendium pÄ 90-talet (?), professorer och författare brukar ju revidera sina upplagor som du vet, och förut var det mycket "vitt bröd" i omlopp medan det nu Àr nyttiga fullkornsbröd i butikerna, alltsÄ det Àr stor skillnad pÄ nyttiga bröd Är 2021 och "vitt bröd" frÄn 90-talet och det skulle nog Bengt hÄlla med om tror jag.

Fin bild du har pÄ din kanin vid grÀset förresten.

• Redigerat 2021-09-19 09:51 av frer
frer
0

#40: Återigen, du har fel, nĂ€r det gĂ€ller till exempel tomatkvistar och en liten bit avokadoskal. Det jag skrivit fungerar utmĂ€rkt, kaninerna mĂ„r bra. Ni överdriver med er skrĂ€mselhetsning om minsta lilla sak. Nötter i lagom mĂ€ngd (t.ex. 1 eller tvĂ„) Ă€r ej direkt olĂ€mpligt. Hur lĂ€nge till ska ni hĂ„lla pĂ„ och kritisera, jag orkar inte vara er professor.

Fridaaaa
4

#42 Advokado Àr farligt för kaniner och tomatplanta Àr inte heller bra.
Det Àr inte skrÀmselhetsning. Nötter Àr för fett för kaniner och kan orsaka problem pÄ sikt.

Du behöver inte vara nÄgons sk "professor" men sprid inte osanning och kalla folk för saker. Bara löjligt

Medarbetare: SĂ€llskapskaniner, Support.

[EM_L]
3

#41: De ingredienser som de nÀmner Àr inte naturliga för kaniner.

Vi överdriver inte, vi sÀger emot dig för kaninernas skull. Jag söker och söker just nu och ser bara direkt. "OlÀmpligt, olÀmpligt." Varför ska DU ens försöka att gÄ rakt in i elden med dessa saker som Àr sÄ ovetandes om det gÄr helt "okej". Du sÀger att det gÄr okej, att det fungerar. Men du Àr bara EN kÀlla.

Man bör inte ge nötter oavsett storlek eller mÀngd.
Man bör inte ge tomatkvistar och annat liknande för att det Àr giftigt.
Alla vÀxter som har namnet Solanum kan man rÀkna med Àr giftigt.

Vi skrÀmmer inte upp personer, vi talar sanningen och faktiskt ber kaninÀgare att vara försiktiga med vad de ger sina kaniner. Det finns ju sÄ mycket annat man kan ge dem istÀllet som faktiskt Àr nyttigt och helt naturligt för dem.

Det finns ingen mening i att be oss att sluta kritisera nÀr du kommer med osanning och pÄpekar oss för att ha "dÄlig attityd mot kaniner" eller "vill stÄ i rampljuset som dem Ànda kaninkunniga". Precis som Frida sÀger, det Àr löjligt och Äterigen bara löjligt.

frer
0

#43 #44: Ni fÄr tycka att det Àr löjligt, jag tycker att det Àr fint att ni bryr er om kaninerna men er skrÀmselhetsning om minsta lilla sak gör livet bara trÄkigare för kaninerna i onödan. Jag har flera kÀllor frÄn veterinÀrer pÄ att vad jag skriver Àr OK.

[EM_L]
2

#45: Vi hÄller inte pÄ med skrÀmselhetsning Äter igen. Varför ger du inte bara upp nÀr det Àr sÄ mÄnga som sÀger att det INTE Àr bra att ge det och det hÀr.

TrÄkigare för kaninerna i onödan? Ja vi slipper risken att de blir sjuka och jag tror inte de bryr sig sÄ mycket om att vi sÀger ifrÄn medans de faktiskt fÄr vad de egentligen behöver som hö, örter och bladgrönt de kan Àta.

frer
0

#46: De blir gladare och friskare. Jag har bra erfarenhet. Det jag rekommenderar Àr i lagom mÀngder. DÀrför tycker jag att ni överdriver.

[EM_L]
2

#47: Finns mÄnga bÀttre sÀtt att fÄ dem gladare och friska pÄ vet du. Det du gör, Àr att leka med eld med foder som knappast Àr naturligt för kaniner.

Och nej. Vi överdriver inte.

• Redigerat 2021-09-19 10:08 av [EM_L]
frer
0

#48: Nu handlar ju trÄden om att kaninen ska gÄ upp i vikt sÄ mitt knÀckebröd-svar Àr lÀmpligt, dÀremot Àr ditt svar inte sÀrskilt lÀmpligt nÀr du skrev "Om man ska ge sina kaniner de nyttigheterna de behöver sÄ Àr det vÀl inte fullkornsknÀckebröd utan mangold, maskrosor, ruccola och annat bladgrönt tillsammans med hö. ", tror du att en kanin som behöver gÄ upp i vikt gör det mer med mangold, ruccola etc som kan ge gaser och diarre?

[EM_L]
3

#49: Och hur Àr fullkornsknÀckebröd lÀmpligt? Det Àr iallafall bÀttre med en liten mÀngd grönt Àn knÀckebröd.

Vad man gör nĂ€r kaninen gĂ„r ner i vikt sĂ„pass mycket Ă€r RÅDFRÅGA veterinĂ€r och eventuellt kolla över höet man ger och pelletsen. Jag föreslog inte ens till TS att de skulle ge grönt till kaninen. Jag har enbart pĂ„pekat till dig att det du föreslĂ„r att man ska ge kaniner inte Ă€r lĂ€mpligt.

Maleficum
4

#41: Fast knÀckebröd har inte Àndrats speciellt mycket genom Ären, de har i stort sett alltid haft rÄg som grund.

Dessutom Àr mÄnga av dagens "nyttiga" bröd inte speciellt nyttiga. Bara för att det stÄr att de innehÄller massa fibrer innebÀr det inte att de Àr bÀttre och nyttigare Àn vanligt vitt bröd. Plus att det Àr stor skillnad pÄ dagens industribröd och hembakat bröd.

Och bara för att dina kaniner verkar mÄ bra pÄ din diet sÄ innebÀr det inte att de faktiskt gör det. Vet tvÄ kaniner som blev 10 Är som levde pÄ skrÀpmat och hade tÀnder som enligt veterinÀren sÄg ut som en gammal alkis tÀnder. Visst, de blev gamla men de var inte speciellt friska och hade troligtvis levt Ànnu lÀngre med bÀttre omskötsel!

"Pellets, morötter, knĂ€ckebröd och annat Ă€r “mĂ€nnisko-pĂ„hitt” som kaninen tycker Ă€r vĂ€ldigt gott men som den inte behöver och som i för stora mĂ€ngder kan vara direkt skadligt." http://veterinaren.nu/fragelada/besvarad/kanin/foder-till-kanin Skrivet av en av Sveriges ledande veterinĂ€rer nĂ€r det kommer till Exotiska smĂ„djur.

"Vi rekommenderar att du helt undviker att ge: salta eller sockerrika mellanmÄl, nötter, choklad, frukostflingor eller andra spannmÄlsprodukter som kakor och bröd. Inte ens knÀckebröd Àr nyttigt för din kanin. Kaniner fÄr heller inte komma Ät hund- och kattmat eller skÀmmas bort med smakbitar frÄn Àgarnas tallrikar. De kan nÀmligen orsaka tarmstörningar och fetma." https://evidensia.se/djurvardguiden/vad-ska-en-kanin-ata/

" Som godis kan man ge en liten bit morot, frukt eller bÀr nÄgon gÄng i veckan, alternativt nÄgra bitar torkad frukt eller en knÀckebrödsbit. Men detta Àr alltsÄ mer godis Àn mat." https://firstvet.com/sv/fragor/3092/pellets

"Humanföda som knÀckebröd, skorpor, kakor, godis, chips, nötter eller t.o.m. husmanskost, Àr ofta mycket populÀrt hos kaniner men bör inte ges alls. Eftersom den hÀr typen av mat finns i ett vanligt hem, Àr det bÀst att kaninen aldrig fÄr smaka pÄ den. Kaniner Àr duktiga pÄ att hoppa upp och stjÀla mat frÄn bordet eller Àta sig genom förpackningar för att komma Ät innehÄllet. " https://www.sva.se/sport-och-sallskapsdjur/kanin/viktigt-att-kanna-till-om-kanin/utfodring-av-kanin/

Nu orkar jag inte leta upp fler referenser.

Visst, man kan ge massa skrÀpmat till kaninen sÄ den gÄr upp i vikt pga den blir fet men det Àr varken hÀlsosamt eller löser det underliggande problemet.

Kan kaninen inte öka i vikt med en bra hö (finns "specialhö" man kan skaffa som kan hjÀlpa) och grönt sÄ Àr det nÄgot underliggande problem (som min kanin med Encefalitozoon cuniculi, pga den sjukdomen hade han svÄrt att hÄlla vikten dÀrav att det var extra viktigt att han fick en nyttig vÀlbalanserad diet med bra hö och groddat grönt (som jag skrev om i inlÀgg #4) och senare Àven en mindre mÀngd kvalitets pellets).

Hej! Jag undrar om sĂ€llskapskaniner klarar sig pĂ„ enbart hö av bra kvalitet? Sedan med

[EM_L]
2

#52: HÄller med allt och tack för referenserna ocksÄ.

Kaninen mÄ gÄ upp i vikt med hjÀlp av fullkornsknÀckebröd. Men det betyder inte att att det Àr en nyttig vÀg.

För min del sÄ ger jag knappt pellets, ger bara ett fiberrikt pellets som innehÄller vad en kanin skulle kunna behöva dÄ Bevies Àr sÄ otroligt aktiv och skulle tappa hull utan det. Det Àr oÀndligt med hö och grönt i lagom mÀngd som gÀller.

Maleficum
2

#42: Min kompis kanin blev superdÄlig av att Àta en liten tomatkvist sÄ att rekommendera det Àr extremt olÀmpligt!

Maleficum
3

Kan Àven tillÀgga att bara för att nÄgot kanske Àr nyttigt eller bra för oss mÀnniskor behöver det inte alls vara bra och nyttigt för kaniner eftersom de har helt annat mag- och tarmsystem Àn vad vi har!

Chinesecrestedlover
7

#42 Du har tur att dina kaniner mÄr bra om du ger de en massa godis (som knÀckebröd Àr) och giftiga saker (som avokado Àr för de allra flesta djur, skal och kÀrna Àr dessutom det som innehÄller mest gift).

Bara för att man (med en hel massa tur) överlever att Ă€ta nĂ„got eller anvĂ€nda/göra nĂ„got sĂ„ betyder det inte att det Ă€r hĂ€lsosamt. Det Ă€r som att sĂ€ga att "
min Ă€ldre slĂ€kting har inte fĂ„tt cancer av att röka, sĂ„ rökning Ă€r nyttigt." eller liknande idiotiska pĂ„stĂ„enden. Om man blir pĂ„körd av en bil sĂ„ behöver man inte nödvĂ€ndigtvis dö, betyder det dĂ„ att det Ă€r ofarligt att bli pĂ„körd?

Du behöver helt klart lÀsa pÄ om kaniner och framförallt sluta sprida en massa lögner som Àr farliga för kaniner!! Gör om (lÀs pÄ) och gör rÀtt (Àndra dina kaniners matvanor)!

Kaniner ska Àta ett bra hö och i de fall de behöver det (ex. om de bor utomhus pÄ vintern, Àr en produktionskanin ex. angorakanin osv.) sÄ kan de fÄ lite kraftfoder utöver det för att hÄlla en hÀlsosam vikt (eller som lite nyttigare godis).

Det Àr bÀttre för en kanin att Àta hel sÀd (som föreslagits i trÄden dÄ nÄgon skrev havre) Àn att Àta knÀckebröd (dÀr sÀden malts osv. plus som andra redan nÀmnt sÄ innehÄller ju knÀckebröd Àven andra ingredienser Àn enbart sÀd). PÄ samma sÀtt som att det Àr bÀttre att Àta kokt potatis Àn chips ("samma sak" men ÀndÄ sÄ vÀldigt olika nyttiga).

Förutom hö (som sak utgöra den största delen) och eventuellt kraftfoder sÄ Àr grÀs, maskrosblad och liknande, samt grenar att gnaga pÄ (Àppelgrenar Àr favoriten hÀr hemma) bra att ge sina kaniner. KnÀckebröd, morötter, Àpplen osv. Àr godis och ska bara ges lite nÄgon gÄng ibland. Giftiga saker som avokado osv. ska naturligtvis aldrig ges.

Du verkar lÀgga stor vikt vid att du haft kaniner i sju Är och till det vill jag sÀga: bara för att man haft djur "sÄ och sÄ lÀnge" sÄ behöver det inte betyda att man kan nÄgot om djuret i frÄga (speciellt inte om man lÀrt sig fel frÄn början eller inte lÀst pÄ innan). Om det Àr pÄ den nivÄn vi ska lÀgga oss sÄ borde du dock lyssna pÄ mig för jag har haft kaniner sedan 1990 och Àr utbildad inom djurvÄrd. Jag slutar dessutom aldrig lÀsa pÄ och lÀra mig nytt (det gÀller Àven de djurarter som jag har haft i större delen av mitt liv); man Àr aldrig fullÀrd. Du bör ocksÄ definitivt lyssna pÄ erfarna veterinÀrer (som citerats flera gÄnger i denna trÄd).

Du har inte ens haft kaniner i en "normal kaninlivslÀngd" Ànnu och bara för att dina kaniner tillsynes mÄr bra, sÄ betyder det ingenting. Dessutom kan man ha en löjligt massa tur ibland. NÀr jag inte visste bÀttre (det Àr nÀmligen extremt giftigt för hundar) sÄ gav jag min förra hund vindruvor/russin ibland som godis, för att han gillade det. LÀste sedan att sÄ lite som ett russin eller en vindruva kan rÀcka för att förgifta en hund (och min hund var en liten 5,5 kilos hund). Jag hade extremt mycket tur (och min hund hade "Ànglavakt"). Min hund förgiftades inte, men det betyder verkligen inte att det Àr en bra idé att ge sin hund vindruvor/russin.

Att inse att man inte kan allt och Àndra sig efter nya rön, rÄd man fÄr av andra mer erfarna eller som man lÀr sig genom livserfarenhet och utveckling Àr inte fel.

Som sagt lÀs pÄ om kaniner för dina kaniners (och i och med att du ger felaktiga rÄd till andra, Àven andra kaniners) skull. Det krÀvs t.ex. inte mycket mer Àn en snabb Google sökning för att hitta varför avokado Àr olÀmpligt (minst sagt med tanke pÄ att det Àr giftigt), som föda till inte bara kaniner, men Àven hundar, fÄglar osv.

/Chinesecrestedlover

• Redigerat 2021-09-19 15:51 av Chinesecrestedlover
frer
0

#56: Du har fel och överdriver t.ex. nÀr det gÀller vindruvor till hundar för femtielfte gÄngen, orkar inte förklara detta igen, du behöver lÀsa pÄ mer, det finns inget Àmne i vindruvor som Àr giftigt.

Att jÀmföra fullkornsknÀckebröd som behövs för en kanin att gÄ upp lite i vikt med att bli pÄkörd och röka cigarrer hela livet Àr vÀl överdrivet.

• Redigerat 2021-09-20 11:12 av frer
frer
0

#54: Mina kaniner har Àtit mÄnga gÄnger tomatkvistar och mÄr hur bra som helst. Antingen var det en möglig oekologisk tomatkvist, nÄgot helt annat pÄ tomatkvisten eller sÄ hade din kompis kanin redan nÄt problem som din kompis trodde hade nÄt med tomatkvisten att göra, i vilket fall som helst sÄ vet jag hur man botar mag och tarm problem vÀldigt snabbt och enkelt (t.ex. fullkornsknÀckebröd, fibreplex etc.) men ni vill inte lyssna ÀndÄ sÄ varför utveckla mitt resonemang mera.

• Redigerat 2021-09-20 11:35 av frer
frer
0

#52: Du skrev att du vet tvÄ kaniner som blev 10 Är pÄ skrÀpmat, ja dÀr ser du, ni överdriver extremt mycket nÀr ni gör skrÀmselhets över en rekommenderad fullkornsknÀckebrödsbit.

• Redigerat 2021-09-20 11:19 av frer
[EM_L]
3

#60: Det betyder inte att det Àr bra för dem! Du borde lÀsa pÄ istÀllet för att sprida osanningar.

Vi kanske överdriver. Men det Àr för att försöka fÄ DIG att förstÄ att det du hÄller pÄ med inte Àr bra för kaninerna.

Tomatplantor Àr giftiga och du kommer du och pÄpekar att det var nÄgot fel innan pÄ kaninen? IstÀllet för att kanske medge att "Ja, det vart inte sÄ bra dÄ."

Om nÄgot, sÄ Àr din kaninkunskap inte alls speciellt nyttigt. Och speciellt inte hur du pÄpekar saker och försöker att slingra undan. Det du sa i #59 vart ju verkligen grÀnsen.

[EM_L]
4

#59: Och att bota tarm och mag problem med knÀckebröd ger bara intrycket att du försöker att leka veterinÀr istÀllet för att ta tag i en faktiskt veterinÀr.

Du sÀger till oss att lÀsa pÄ mer nÀr det Àr du som sprider osanning. FörlÄt, men det Àr ovanligt.

Ibland fÄr man dra till med överdrivna exempel nÀr personen inte förstÄr. Tycks inte hjÀlpa heller dock.

frer
0

#61: Som sagt ja ni överdriver, vilket du erkÀnde, och mina kaniner mÄr bra, varför skulle jag tro att det jag skriver Àr osanning, det finns ju inget i min erfarenhet som talar för att det skulle vara osanningar.

Maleficum
5

Tomatplantorna var sÄna hon odlat sjÀlv och jag tror hon har bÀttre koll att kunna klura ut vad som orsakar problem hos sina kaniner Àn vad du har.

Du lÀser bara det du vill höra! Ja, de blev tio Är men deras tÀnder var helt förstörda! Vilken smÀrta de mÄste haft i munnen vill jag inte ens tÀnka pÄ!

Sitter du i skolan och sÀger emot allt dina lÀrare försöker lÀra dig bara för att du anser att du har rÀtt och dem har fel?

Att tro att man kan allt och alla andra har fel Àr det absolut vÀrsta man kan göra! Man blir aldrig fullÀrd och den bÀsta djurÀgaren Àr den som Àr medveten om detta och redo att ta in och lÀra sig nya saker och gÄ ifrÄn gammalt tÀnkt nÀr ny kunskap dyker upp.

Jag gav massa skrÀpmat till min första kanin (lÄngt innan internets tid med lÀttillgÀnglig kunskap inklusive forskningsresultat) som jag aldrig skulle ge till mina kaniner nu (speciellt inte i dem mÀngderna) för att jag nu vet att de Àr fel och inte bra för dem!

BĂ„de tomatplantor och potatisplantor (slĂ€kt med varandra) kan ge "Hemolys (av klassisk grekiska αጷΌα haĂ­ma, "blod", och λύσÎčς lĂœsis, "lossande") innebĂ€r att röda blodkroppar spricker, vilket kan bero pĂ„ att det kan ha bildats iskristaller i dem eller att ett starkt osmotiskt tryck gör att alltför stora mĂ€ngder vatten upptas och fĂ„r cellerna att spricka." LĂ„ngt ifrĂ„n ofarligt! Dessutom kan effekten byggas pĂ„ sĂ„ Ă€ven om de inte blir dĂ„liga och dör för de Ă€ter en liten kvist kan smĂ„ mĂ€ngder under lĂ€ngre tid vara skadligt.

[EM_L]
2

#63: Din erfarenhet Àr en risk. Bara för att dina kaniner "mÄr bra" sÄ betyder det inte att det Àr lÀmpligt. Du Àr typisk en person som inte kan erkÀnna att de har gjort fel och försöker att skylla pÄ nÄgot annat.

"Nej det Àr inte fel pÄ tomatkvistar. Den hon gav sin kanin var antingen möglig eller sÄ vart det fel pÄ kaninen innan det!" NÀr tomatplantor Àr giftiga sÀger du detta, vilket gör förmodligen inte bara mig men ocksÄ mÄnga andra frustrerade.

SÄ det finns inget i din erfarenhet som talar för att det skulle vara osanningar? Vad vet du om det? TÀnk om dina "tips" har gjort det vÀrre?

Tekniskt sÀtt skriver du att allt gÄr bra bara de fÄr mat i #60 Vem bryr sig om de fÄr skrÀpmat.

Om kaninen Àr dÄlig i magen/gasig sÄ Àr det hö och vatten som gÀller + rÄdfrÄgning hos kaninkunnig veterinÀr. Man ska knappast gÄ in pÄ en sÄdan hÀr sida och be om tips? nÀr det gÀller allvarliga saker och ting.

Jag fattar forfarande inte varför du hÄller pÄ och fortfarande försöker att mata in med osanning och sÀger att "Jag har rÀtt. Ni alla har fel."
KÀnns som om det Àr snarare du som vill ta rampljuset som den enda kanin kunniga. Och jag vet inte varför jag ens slösar tid pÄ detta för du verkar ju vÀgra att förstÄ att du i detta fallet HAR FEL och vill inte erkÀnna detta!

Alla lÀr sig. Och faktiskt. Om du sÀger att du har haft kaniner i över 7 Är och dÀrmed har bra kaninkunskap.

Vad Ă€r det jĂ€mfört med nĂ„gon som varit intresserad och lĂ€rt sig om kaniner sedan 8 Ă„rs Ă„lder. AlltsĂ„ över 10 Ă„r nu
verkar som du borde lyssna pĂ„ oss.

Du lyssnar pÄ det du vill höra för att du kan inte medge att du har gjort fel.

NÄgot som jag lÀste i Naturkunskapen vart liknande med "Det Àr inte en vetenskaplig teori om man inte kan falsifiera pÄstÄendet eller teorin". Du dÀrmed nekar till att dina tips?, pÄstÄenden kan vara fel och har ingen fast kÀlla medans vi har kommit upp med flera kÀllor som stryker undan för vÄra pÄstÄenden.

• Redigerat 2021-09-20 12:00 av [EM_L]
[EM_L]
2

Och precis som #64 sÀger.

En bra kaninÀgare Àr en kaninÀgare som kan medge ett fall och ta in ny kunskap. Och jag tror att jag har "lÀst" dig tillrÀckligt för att tÀnka mig att du kan sÀga nÄgot i stil med "Ja men dÄ Àr ni inte bra heller för ni vÀgrar ta in det jag sÀger."

Man lyssnar inte sÄ lÀnge det inte finns stöd frÄn andra som sÀger samma sak som en sjÀlv. Och vi Àr sÀkert, fem personer nu som sÀger samma sak och försöker att föra ett argument (till och med flera argument) mot dig som Àr ensam person. Och du hittills kan inte vinna, för att du kan inte övertyga oss.

Maleficum
5

GÀller det att lyssna pÄ den med lÀngst erfarenhet av kaniner sÄ Àr det isf mig ni ska lyssna pÄ för jag har haft kaniner i över 20 Är :P

Hur lÀnge man haft kaniner spelar ingen roll. En mÀnniska som aldrig haft kaniner kan besitta bÀttre kunskap Àn en som haft dem i mÄnga Är! Det handlar om hur villig man Àr att lÀra sig nya saker och leta upp fakta och ta in tips? och rÄd frÄn andra med bÀttre kunskaper och lÀngre erfarenheter Àn en sjÀlv!

Ett av mina stora nöjen Àr tex att blÀddra och lÀsa i "Textbook of Rabbit Medicine" vilket Àr faktabaserad lÀrobok för veterinÀrer och "BSAVA Manual of Rabbit Medicine" för jag vill lÀra mig mer och bli Ànnu bÀttre pÄ att ta hand om mina djur pÄ bÀsta möjliga och art riktiga sÀtt!

Jag har som sagt haf flera kaniner i över 20 Är (Àven haft kull) och har hela tiden lÀrt mig nya saker, min senaste kanin var dessutom den som lÀrt mig mest av alla de kaniner jag haft genom alla Ären! Och det finns fortfarande massa saker kvar att lÀra mig (men jag vill ha ordentlig evidensbaserad fakta).

frer
0

#64:Du skrev att hon odlade sjÀlv tomatplantan, det Àr inget jag skrivit att man ska göra (de jag gett till mina kaniner har varit ekologiska frÄn affÀren), jag vet inte heller vad mer hon odlat sjÀlv och gett till sin kanin. Att ge fullkornsknÀckebröd i lagom mÀngd gör inte alkis-tÀnder. Potatis i liten mÀngd Àr inte heller giftigt. MEML har erkÀnt att ni hÄller pÄ och överdriver dessutom.

• Redigerat 2021-09-20 12:49 av frer
frer
0

#66: Ja, det Àr vad jag skulle sÀga, lÀr er lite frÄn mig ocksÄ, ni tror ni vet allt.

frer
0

#67: Duktigt av dig att du lÀser tvÄ böcker och har haft kaniner i mÄnga Är.

[EM_L]
2

#68: Men oh gud det Ă€r inte det den hĂ€r saken handlar om! Det handlar om att din sĂ€tt att tĂ€nka kring kaniners hĂ€lsa Ă€r ytterst oroande. Vi gör sĂ„dana hĂ€r jĂ€mförelser för att fĂ„ DIG ATT FÖRSTÅ.

#69 Du tror at DU vet allt och försöker att slingra dig undan.

Maleficum
5

Du missförstÄr det mesta du lÀser!
Varför skulle hemodlade (ekologiskt) vara för skillnad pÄ ekologiska affÀrsodlade? Tomat Àr tomat och dem Àr giftiga oavsett om de Àr ekologiska eller inte (men vÀl Ànnu mer giftiga som icke ekologiska dÄ det Àven Àr besprutade Àmnen).

Och dem tvÄ böckerna var bara exempel pÄ FAKTA böcker skrivna av och för veterinÀrer baserad pÄ FORSKNING.

Dina argument Àr lite som att sÀga att bara för att en viss mÀnniska klarar sig utmÀrkt pÄ att bara Àta godis, chips och annat snacks hela sitt liv sÄ Àr det absolut inget man rekommenderar andra att göra eftersom forskning visar att det Àr skadligt!

Ska vi börja lyssna pÄ dig sÄ mÄste du börja ge FAKTA baserad information med referenser till vart du hittat det.

[EM_L]
2

#68: Visst vi kanske överdriver lite grann, men det Ă€r ju tvunget att överdriva och dra in exempel som man aldrig behövt om du hade förstĂ„tt att din kaninhĂ„llning inte Ă€r lĂ€mplig oavsett om dina kaniner "mĂ„r bra" eller inte. Jag vill knappast tro att de mĂ„r bra av att fĂ„ knĂ€ckebröd som Ă€r HUMANFÖDA.

Maleficum
3

Ska vi fylla pÄ med mer fakta om tomatplantor (och varför man INTE ska ge det till kaniner).

Alla potatisvÀxter (dit tomat tillhör) innehÄller Solanin
"Solanin Àr en glykoalkaloid som förekommer naturligt i alla potatisvÀxter som ett skydd mot angrepp av svampar och bakterier. Det Àr vÀldigt giftigt för bÄde mÀnniskor och djur, Àven i smÄ doser. En dos pÄ 24-48 milligram kan vara dödligt för en vuxen mÀnniska, men som regel behövs en betydligt större dos för att förorsaka dödsfall, upp emot 400 mg. "
"Giftet tros verka pÄ mitokondriemembranen, vars kaliumkanaler slÄs pÄ. Detta leder till kemiska obalanser och mekaniska skador pÄ cellnivÄ och dÀrmed pÄföljande celldöd (apoptos)"

"PotatisvÀxtfamiljen (Solanaceae) Àr en av de största vÀxtfamiljerna. Omkring tvÄtusen arter ingÄr, fördelade pÄ över 90 slÀkten. NÄgra av de arter som finns i familjen Àr potatis (Solanum tuberosum), tomat (Solanum lycopersicum), aubergine (Solanum melongea), kapkrusbÀr (Physalis peruviana), paprika och chilipeppar (Capsicum annuum). Den innehÄller ocksÄ mÄnga giftvÀxter, sÄsom spikklubba (Datura stramonium), bolmört (Hyoscyamus niger), alruna (Mandragora officinarum) och belladonna (Atropa belladonna). "

Även en engelsk sida dĂ€r man kan lĂ€sa mer om varför man inte ska mata kaniner med tomatplanta
"Conclusion
Are Tomato Plants Poisonous To Rabbits?

Tomato plants are poisonous to rabbits. Avoid feeding any of the parts of a tomato plant to your rabbits, and make sure wild or pet rabbits can’t reach your tomato crop.

Though you may feed them tomatoes, only offer it occasionally as a treat. Maintain a healthy diet to make sure your rabbits have a happy, healthy, and long life."