Färggenetik!! Okej att para??
Hej. Har en Minilop hane. Isabella Otter.
Funderat på att antingen para honom med en gul/svart Japan hona eller Zobel siames brun eller blå. Är dessa okej att para. Vad skulle man kunna förvänta sig att få för färger beroende påminna man parar?
Fördelar och nackdelar?
Det är okej men vad vill du få för färger? De du parar kanske inte alls får de färger du vill ha🙈
Meow:3
#1: Vill främst få fram just Japan, zobel siames och Isabella Otter ☺️
Varför ska du ens ta en kull ifall det redan finns tillräckligt med hemlösa kaniner och kaniner som dumpas? Vad är meningen med att sätta till ännu fler kaniner till världen när man istället kan uppmuntra folk att köpa kaniner eller omplacera kaniner som behöver adopteras eller få nya hem.
https://kanin.ifokus.se/discussion/1508803/jatteproblem-med-dumpade-kaniner
#2: då så får du de färger du vill ha🙈hade du tänkt spara någon å har plats för kaniner som ej blir sålda så är det bara att köra på💕
#4 Man bör inte alls "köra på" och avla fram kaniner till en redan mättad marknad.
Det finns redan fler kaniner än vad det finns hem till, då avlar man inte fram FLER kaniner.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: har man syfte å plats så kan man avla kaniner. Tycker du att alla uppfödare ska sluta avla renrasiga kaniner å folk bara ska köpa omplaceringskaniner?🤣
#6: Kan säga att där finns många renrasiga kaniner. Och vad gör en renrasig kanin bättre än en kanin som inte är det? Plus det har blivit allt mer vanligt med rasblandningar dvs vädurskorsningar(?), hoppkorsningar, lejonkorsningar m.m.
#6 Vad hjälper det att man har ett syfte, om syftet är att experimentera med färger, få söta kaniner och liknande. Det spär på överskottet av kaniner, och därmed antalet dumpade/hemlösa kaniner.
Ja, jag tycker att folk bara ska köpa omplaceringskaniner tills den dagen landets kaninägare har fått styrfart på kanin-situationen i landet. Det är inte acceptabelt att djur hanteras på det sättet som sker i dag. Kaniner är värda SÅ mycket mer.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Fast har man plats, så kan man ju fylla dem med omplaceringskaniner istället. Bara en tanke.
Mvh
Mig
Om man vill hålla på med kaniner dvs ha ett antal kaniner som uppfödare har och har plats. Så är omplaceringskaniner ett bra alternativ.
Man hjälper hemlösa kaniner och tror också att det hjälper ens sinne att man kan få möjligheten att hjälpa så många djur som man själv kan göra. Detta istället för att avla fram fler individer som bygger på den mängd hemlösa kaniner vi redan har.
Fast nu är inte tanken att jag ska ta det exakt just denna dagen. Min tanke är att förbereda inför när jag kommer Att ta en kull då jag även kommer se till att ha folk som är intresserade redan innan killen kommit. Burar håller på att byggas så att plats ska finnas om alla ej får något hem.
Grejen är att alla hem behövs till de kaniner som redan finns….
Får dina kaninungar nya hem så är det andra kaniner som blir utan hem.
#13: Tanken är somsagt eventuellt senare.
Jag förstår vart du kommer ifrån.
Vad då kommer ifrån?