Kanin iFokus

Kanin

Etiketterbeteende-hälsa-och-skötselallmäntbur-och-aktiveringövrigtkaninAllmäntBeteende, hälsa och skötselkastreringburkaninskötselkaninerunderlag
Läst 167 ggr
Zezzan00
0

Kanin bur samt könsmogen

Hej. Jag har bara halm i min bur, samt toalett. Jag vill lära min kanin att bara kissa i toan (det går jättebra) men jag är orolig för att hon ska börja kissa överallt om jag lägger in spån? Har tidigare haft kanin och då har dom kissar i hela buren. Är det elakt mot kaninen att inte ha spån? Hon är inne i buren när jag sover och om jag inte är hemma. Annars är hon ute hela tiden, hon sover även uppe på ett hus som hon har. Men börja fundera på om det är elakt att inte ha spån? Är det någon som har steriliserat en hona? Hur blir hon då? Just nu kissar hon bara i toan, men ibland kommer hon upp i soffan och sängen och då blir det kiss där.. funderar på att sterilisera henne men vet inte hur det är med honor, har bara hört att det blir bättre med hanar när man kastrerar dom.

Denna kommentar har tagits bort.
Jojjo908822
0

Vilket material har du i toaletten?

Man kan kastrera kaninhonor. Det kan hjälpa till med att få dem rumsrena, men inte alltid. Det är även över 50% risk att de får livmodercancer (som de oftast dör av) efter de fyllt tre år om man inte kastrerad dem.

Det är en liten risk att de inte vaknar upp efter narkosen i samband med operationen och man måste kolla noga om de äter efter operationen. Om de inte gör det bör man stödmata. Kastrera gärna när du är ledig eller kan ha skola/jobb hemifrån ifall du behöver stödmata varannan timme precis i början.

//
Lucille

Zezzan00
0

#2: jag har toalett strö.

Okej, har tänkt på det med livmodercancer och det är även en anledning till att jag vill kastrera henne. Blir lätt orolig när det kommer till mina djur, så nu blev jag väldigt orolig att hon ska dö av kastrering. Även om jag vet att dom som opererar kan sitt jobb.

Jojjo908822
0

Jag tror det bästa är om du inte har samma material i toaletten och övrigt utrymme.

Ja, de flesta är nog oroliga inför en sådan operation. Men det är ca 3% risk att de dör av narkosen och minst 50% risk att de får livmodercancer efter att de fyllt tre, så det kan vara värt det att kastrera. Jag bestämde mig för att kastrera min hona för hennes skull och det gick bra. Men var nervös under operationen.

//
Lucille

Fridaaaa
0

Man steriliserar inte, man kastrerar

Och de flesta honor får livmodercancer (viket de kan få även vid sterilisering)
Välj veterinär som söver med gas och är kunnig på det. Kastrerat flera honor och hanar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.