Normalt Beteende?
Hej. Jag har en dvärgvädurs hane på cirka 8 månader. Han är rumsren vilket jag är otroligt glad över. Han är ute kanin men även när han är inomhus så bajsar/kissar han aldrig utan han går direkt ut till sitt ”toahörn” i hagen och bajsar där” Alltså har han öppen dörr så han kan gå ut och göra sina behov där. Jag brukar ha in honom i hans bur under natten, brukar ta ut honom cirka kl 7. En sak jag då har märkt är att han aldrig längre kissar eller bajsar i sin bur under natten. han kanske släpper 3-4 pluttar men inget mera med det. Så fort jag släpper ut honom ur buren så skuttar han raka vägen till sitt ”toahörn” i hagen där han bajsar och kissar. Sedan kommer han och äter sin frukost. Alltså håller han på sätt o viss sitt bajs och kiss under hela natten.
Är det Konstigt beteende? Tycker han bara att det är äckligt med bajs och kiss i sin bur där han sover? Eller kan det bero på annat?
Oj vad konstigt. Troligtvis tycker han att den hörnan är hans toa och är så pass rumsren att han inte vill gå någon annanstans. Det är nog inte bra att han håller sig så länge :/ prova ta upp hans bajs och kiss och lägg det där du vill att han ska gå på toa. Samt sätt hans hö i/ovanför den toan. Då borde det gå lite bättre :)
Jag tycker inte heller att det låter bra. Han bör inte hålla sig på natten.
//
Lucille
Min första angorakanin var lika dan! Hon gick alltid ute i hagen under hela dagen och hon sluta helt att kissa och bajsa i buren på natten så man fick skynda sig ut på morgonen så hon fick gå ut och kissa! En gång hade mamma hållit henne i famnen för att låta grannbarnen klappa istället för att ta ut henne direkt och då kissade hon på mamma.
Sen när man skulle ta in henne så skutta hon alltid och kissa först innan man fick plocka upp henne.
Det var först när hon närmade sig fem år och blev sjuk (tumör vid hjärtat som gjorde att hon fick vätska i lungorna) och var tvungen att få vätskedrivande mediciner som hon började kissa inne i buren igen.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: okej tack så himla mycket det ska jag testa :)
#3: oj det låter hemskt😲