Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: sjukdomarkanininfektion
Läst 207 ggr
Kanin och hamster
0

Ögongrus eller ögoninflammation?

Hej min kanin har alltid haft ganska mycket ögongrus vid sina ögon men det är ju inte jättemycket men ibland är den rinnig eller kletig men som sagt är det inte varje dag utan ibland kan det dröja flera dagar innan den blir kletig vad kan det beror på är det något farligt borde jag besöka en veterinär? Tacksam för svar 😊

• Redigerat 2021-09-07 20:04 av Kanin och hamster
sp0ngeb0b
0

Kan vara många saker. Just ögonproblem bör man uppsöka veterinär för då det även kan handla om tandproblem i grunden t.ex. Råder dig att ringa veterinären så att de får kolla på det. Du kan ju ta foton när kaninen har grus/kladd, ifall att den inte skulle ha det just den dagen ni åker till veterinären.

sp0ngeb0b
0

Visserligen antar jag att en del grus är normalt, men rinnigt/kladdigt tror jag inte är det!

Denna kommentar har tagits bort.
Kanin och hamster
0

#1 okej tack för svaret ska avvakta lite och se om det blir bättre eller sämre. Kan också säga att när hon får kladdigt så det aldrig mycket och det har aldrig ringt utan bara lite kladdigt men med ögon ska man ju vara uppmärksam så det blir nog att ringa en veterinär om några dagar. 😄

sp0ngeb0b
0

#4 Ja, precis! Och rådfråga kan man ju alltid göra. Just det, en annan sak, du kanske redan gör det men torka bort kladdet och gruset försiktigt med en tops eller bomullsrondell, annars kan det bli inflammerat. Min kanin fick inflammerade ögon en gång och jag tror det var för att jag inte fick möjlighet att ta bort gruset/kladdet direkt (hon får extra grus/ibland kladd pga en kronisk sjukdom hon har, hon har dock många andra symtom med så bli inte orolig för det!).

Kanin och hamster
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Japp det gör jag redan. Här är en bild på när det är kladdigt eller det brukar ibland vara lite kladdigare och då kan jag fota. ☺️

Maleficum
0

Vad har du för strö i bur/toalåda? Är höet lite dammigt?
Kan ju vara att hon är lite överkänslig mot damm eller något annat som gör att hon får lite extra mycket vätska i ögonen och då får mer grus.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kanin och hamster
0

#7 ja så skulle det kunna vara jag har testat kutterspån,kattströ (jag vet kattströ är inte bra men det visste jag inte ),hampa strö och nu har jag peewee träpellets. När jag har haft alla de ströna så tycker jag att det var kommit ungefär lika mycket grus och höet tycker jag inte dammar eller stört jag har nu men när jag var hos min kompis med min kanin så kom det däremot inte alls lika mycket grus som vanligt och då bodde hon ute. Men jag ska avvakta tills hon får lite kladdigare ögongrus för de senaste dagarna har det varit torrt grus.☺️

Kanin och hamster
0

Jag vet att detta inte är samma ”tema ” men jag kan inte hitta min konversation om trycksår men iallafall så kollade jag på min kompis kaniners tassar på hälarna. Då såg jag att det var rosa och det är det på min kanin också har båda trycksår då eller har min kanin inte styckar längre då ?

Jojjo908822
0

#9: Menar du att de tappat pälsen och att det är kalt där? I så fall är det trycksår hos båda två. Är nog inte så ovanligt.

//
Lucille

Kanin och hamster
0

#10 lite svårt att förklara men de har liksom päls över hälen men just där trycksåret är finns det ingen päls men man ser liksom inte att de har trycksår om man bara kollar på tassen utan man måste ta undan all päls för att se trycksåren. Och Vilken färg? är huden på hälen ?

Jojjo908822
0

#11: Det kan vara trycksår. Vilken färg? hälen är beror ju på Vilken färg? pälsen har. Om kaninen har ljus päls kan den vara rosa-altig.

//
Lucille

Kanin och hamster
0

#12 båda min kanin och min kompis kanin är lite ljusbruna.

Kanin och hamster
0

Här är en bild när det är lite kladdigare.