Belgisk hare söker nytt hem
Hej!
Jag skriver detta med extremt tungt hjärta. Jag skulle aldrig göra detta om det fanns någon annan lösning. Jag älskar alla mina djur och bara tanken på att tvingas ta farväl av ett av mina djur krossar mitt hjärta.
Jag tar normalt emot omplaceringar för att ge de ett livslångt hem, i det här fallet är det dock tyvärr inte möjligt. Mina kaniner vägrar acceptera varandra och det fungerar inte i längden med en massa hagar och avgränsat överallt (bor i en tvåa så jag har ju tyvärr inte allt utrymme i världen och jag har dessutom andra djur som också behöver få plats).
Jag vill kunna erbjuda mina kaniner stort utrymme och att få vara frigående i min lägenhet. Kaniner ska inte sitta i bur/ha litet utrymme och som det är nu så har jag tyvärr inte möjlighet att ge mina tre kaniner (som inte fungerar ihop) det liv som de förtjänar.
Jag måste tänka på mina älsklingar i första hand, även om jag vet att jag i och med detta kommer tvingas leva med en enorm saknad efter min fina gosse.
Jag har bestämt mig för att börja med att minska ner antalet så att jag i alla fall bara behöver ha två separata boenden för kaninerna. Även om inte heller detta känns ultimat eller är vad jag vill (jag anser inte att kaniner ska leva ensamma) så kommer det bli betydligt enklare att ge de kvarvarande två mer acceptabelt utrymme och mer av en ”frigående” känsla (även om det inte blir hela lägenheten då).
Därför söker jag nu (har dock absolut inte bråttom, rätt hem är det enda viktiga) ett nytt hem för min fina underbara Duracell (även kallad D.C.). Han är en galet vacker belgisk hare (kastrerad grabb), med ett vad jag gissar är ett klassigt ”harigt” temperament (galen kille med en massa energi och lite mer nervöst lagd än många andra raser som jag har vana av, ett charmtroll helt enkelt). Han föddes 1/7-2019.
Han var sist in, så tyvärr blir det även först ut. Han känns dessutom lite för ”spattig” (har-temperamentet) för att riktigt passa in med mina andra djur (ex. mina små hundar). Han är den enda av mina kaniner som (med lite panik i ögonen) hoppar till/rycker till när någon av hundarna skäller och/eller busar (han verkar aldrig riktigt vänja sig). Jag är jätteförtjust i honom (så missförstå mig rätt…) men jag tror att han kanske egentligen skulle trivas bättre i en lugnare miljö.
Kraven jag har på hans (förhoppningsvis slutliga) hem är:
Det SKA finnas eller snarast införskaffas en passande kompis. Med tanke på hur det gått för mig (med de andra kaninerna) och att han redan har varit ensam länge, så ser jag gärna att han får en kompis omedelbart. Jag skulle därför råda till att skaffa en kaninunge/vuxen kanin av honkön (så de kan träffas omgående efter karantäntiden). Alternativt skaffa/eller om du redan har en kastrerad kanin (då förslagsvis en som normalt är undergiven med andra kaniner, då ingen av mina ”vill ge sig”, även om Duracell är mer för att fly än illa fäkta).
Han SKA få stort utrymme. Antingen genom att få vara frigående inne (ser mer än gärna att han även kan vistas utomhus under de varmare månaderna i så fall) eller genom att han får bo i en stor bur med en tillhörande väl tilltagen Hage (som han har tillgång till dygnet runt och året om). Han ska absolut inte hamna i någon liten bur som han knappt kan vända sig i, det är inte acceptabelt! Han är en väldigt intensiv kanin med enormt mycket energi (därav namnet) så han behöver få röra på sig ordentligt. Obs! Han tuggar väldigt gärna sönder saker av tyg (på nolltid dessutom, haha), vilket man bör vara medveten om i fall man vill ha honom inomhus (samt i fall man tänkt använda sig av en transportväska…han fungerar helt klart bättre med en transportbur av plast).
Du SKA veta vad det innebär att ha en kanin och vara inställd på att behålla honom livet ut. Jag är fullt medveten om att jag ställer krav på något jag själv inte kunde uppfylla i detta fall (men detta är ett extremt undantagsfall för mig). Djur är inga slit och släng prylar som man skaffar och gör sig av med hur som helst.
Jag kommer sakna honom galet mycket och det skulle kännas bra att få veta hur han har det ibland. Ser gärna att jag får en uppdatering ibland och får lite bilder skickat till mig. Om (i värsta fall) den nya ägaren av någon anledning inte kan ha honom kvar i framtiden, så ber jag att få information om detta (och möjlighet att ta honom tillbaka i så fall).
Han kommer få med sig lite pellets som han är van att få (men han får bara lite som godis ibland). Han bor ju inne i värmen (och tyvärr i en liten hage) så krävs inte så mycket för att hålla vikten (på vintern om han skulle bo ute så kan han säkert behöva lite mer samt vid mer möjlighet att rusa för glatta livet). Han kommer även få med sig lite godis som han är förtjust i samt en leksak. Kan även skicka med lite av ströet som han är van att gå på toa på (för en förhoppningsvis enklare övergång och fortsatt rumsrenhet). Han är i det närmaste helt rumsren (lite problem med saker av tyg fortfarande). Annars får han inte med sig någon annat, då jag behöver ha kvar sakerna till de andra kaninerna.
Mvh/Chinesecrestedlover
- Redigerat 2021-09-06 16:27 av Chinesecrestedlover
Tillägg:
Han finns en bit utanför Örebro.
Hemmet är betydligt viktigare än priset.
Vid intresse:
Skicka ett meddelande här på iFokus och berätta om vad du kan erbjuda Duracell för hem, hur han skulle få bo, vad du har för tidigare vana av kaniner osv. så hör jag av mig.
- Redigerat 2021-09-06 18:26 av Chinesecrestedlover
Vad är de för kön på de två kaninerna du har nu? För hane+hona funkar bäst tänker jag så du inte sparar en hona+hona kombo som oftast är bökigare att få funka🥰 har själv en hane+hona så kan tyvärr inte ta in en hane! Men han är otroligt fin☺️
#3: Har för mig att alla är hanar.
#3 Alla är (precis som #4 säger) kastrerade hanar.
Vilket jag vet att många avråder ifrån, men eftersom jag innan dessa grabbar aldrig haft problem med det, så såg jag inte det som ett hinder när jag valde att ta hand om dessa.
Mina han-par/grupper har varit de enklaste att sätta ihop och de bråkade aldrig utan gosade med varandra ganska omgående osv.
Den enda gång jag inte (innan dessa då) lyckats sätta ihop kaniner var när det handlade om ett etablerat hon-par (som bott ihop i flera år)och ytterligare en hona, de ville inte acceptera den nya och "mobbade" henne. Samma etablerade hon-par slogs sedan plötsligt illa (efter att ha bott ihop under många år utan problem) då de av någon anledning bytte vem som var boss (vilket resulterade i avlivning av den som blev illa skadad). Dessa är de enda tillfällen under alla år (sedan 1990 och med mängder av kaniner) som det inte fungerat mellan kaniner jag försökt sätta ihop/haft tillsammans…tills nu💔.
Jag tror mer på personkemi än att en könskombination nödvändigtvis passar bättre än andra. Alla kaniner gillar inte alla helt enkelt.
Dessa grabbar vill dock tyvärr inte komma överens utan galler mellan sig (de är helt ok med varandra med galler mellan sig och söker kontakt osv.).
Min fina grabb söker fortfarande efter ett nytt hem
Letar fortfarande efter det perfekta hemmet för min raring.
Puttar upp denna. Bestämde mig för att ha kvar D.C. och han och Dumbo har bott bredvid varandra med galler mellan sedan lång tid tillbaka, utan problem.
Dock har det ganska nyligen blivit mer av ett problem så nu funderar jag tyvärr återigen på att omplacera D.C. De har nämligen börjat med den extremt stressande vanan att försöka komma in på den andres sida vid minsta chans. Tidigare har de inte varit intresserade av att ta sig igenom grinden.
Det gör att jag hela tiden är på helspänn när jag behöver gå igenom grinden som delar av min lägenhet. Vid några tillfällen har en av de lyckats smita över på andra sidan grinden, oftast har jag lyckats få tag i den som smitit över i tid; men vid ett tillfälle uppstod ett rejält bråk (under mitt köksbord dessutom, inte det bästa stället när man ska försöka sära på två kaniner som slåss)…så det känns som att det kanske skulle bli lugnare och säkrare för alla om D.C. flyttade.
Ser helst att han får flytta till ett hem där han kan bo utomhus, då jag tror att det skulle passa honom bäst. Vill att han ska få minst en kompis.
Stort utrymme där han kan göra av med all sin energi är ett krav. Är nu frigående inne (i en del av min lägenhet) och är till ca 99% rumsren (kan råka kissa utanför lådan någon gång, men det är väldigt sällan).
- Redigerat 2023-07-05 00:07 av Chinesecrestedlover