Kanin iFokus

Kanin

Läst 189 ggr
finakaniner
0

Ormbunke farligt för kanin?

Hej,

Jag undrar ifall någon vet om Ormbunkar (som man köper i affären) är farligt för kaniner? Har googlat och dom verkar ok men är ändå osäker…

Tack på förhand!

Maleficum
1

Jag skulle vara försiktig att mata med växter man köper i affären (som inte är för konsumtion), mest för att man inte har någon aning om ifall de blivit besprutade under odling.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

finakaniner
0

#1: tack för svar! Jag förstår precis, alltid bra att vara på säkra sidan såklart. Tänkte inte mata utan mer ha som dekoration vid ena utsidan av buren där kaninen egentligen inte kommer åt. På plantagen så sade dom att inga växter är besprutade med något gift. Men det är såklart dumt att chansa. Tänkte annars att just ormbunkar kanske kunde funka 🌿

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2: Om de sitter där de inte är tänkt att de ska kommer åt tror jag inte det är någon fara.

Vid vår sommarstuga hade vi massa ormbunkar som växte där jag brukade ha ena kaninhagen (främst utanför men också där någon växte inne i hagen) och så länge det fanns massa annat för kaninerna att äta var de aldrig riktigt intresserade i ormbunkarna (använde det mest som gömsle och solskydd).

Det fungera även som ett bra stopp när en av mina kaniner försökte rymma vid ett tillfälle 😂

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

finakaniner
0

#3: ja men så bra. Tack då vet jag 🐾😁🐰💚

Dagnykatt
0

#2: du fick nog fel information från plantagen. I princip alla importerade växter är besprutade. Om de inte är besprutade så har de oftast en eko eller bio märkning. Plantagen är ett stort företag med kvantitet framom kvalitet, vilket innebär att de köper in stora billiga partier för att snabbt sälja ut. Detta går inte ihop med de dyrare ekologiska alternativen, som oftast drivs upp i långsammare takt.
De kan ha rätt i att produkterna inte besprutats i själva butiken, men de har med största säkerhet besprutats under odlingen i t.ex Tyskland eller Holland. Jag rekommenderar att kaninen inte ska äta av någon av de växter man kan köpa i blomsteraffärer. Dessa ska inte heller användas som dekoration på tårtor eller andra livsmedel, som vissa gärna vill göra.

Dagnykatt
0

Om du vill ha ormbunkar så kan du gärna gå ut i skogen och gräva upp en tuva och plantera hemma. De finns oftast i överflöd där de växer!

finakaniner
0

#5: tack för svar! Så är det säkert. Blir inga ormbunkar 🐍

finakaniner
0

#6: Sant, bra idé. Tack 💚🌿