Kanin iFokus

Kanin

Läst 327 ggr
Jojjo908822
0

Hur hanterar man bäst en aggressiv kanin?

Säg att en kastrerad kaninhona som passerat tonåren morrar mycket och har bitits vid några tillfällen. Hon är som mest aggressiv när hon äter mat.

Vad kan man göra? Ska man undvika att röra henne och låta henne komma fram på egna villkor? Kan det hjälpa att sätta ihop henne med andra kaniner? Vad behöver hon?

//
Lucille

91Marran
0

Kan hon ha ont någonstans?

Mvh
Mig

Jojjo908822
0

#1: Ja, det är möjligt.

//
Lucille

Namiko
2

Har ni varit till veterinären för att kolla så hon inte har ont? Smärta kan göra djur aggressiva så det är det första man ska utesluta vid aggression.

Beror det inte på smärta så är nästa steg att försöka åtgärda orsaken till hennes beteende. Jag rekommenderar att läsa om aggressiva kaniner inne på House Rabbit Society.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

Jojjo908822
0

#3: Jag kommer av nån anledning inte in på den hemsidan. Den kanske ligger nere? Jag försöker igen senare.

Hon har inte varit hos veterinären för detta. Ägaren tror att det beror på brist på hantering.

//
Lucille

Namiko
0

#4: Ta henne till en veterinär, beror det på smärta kommer inget att hjälpa om hon inte får vård. Att hon blir mer aggressiv när hon äter får mig att fundera över om det beror på bettfel och att hon kanske har ont i munnen. Det går inte att kolla kindtänderna själv utan du behöver en veterinär för det.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

frer
0

Klappa henne med en fjäder eller nåt så hon lär sig att hon behöver inte vara arg, att ge ett russin då och då brukar göra de glada istället för arga. Jag tycker kaniner ska vara fertila, då funkar deras hormoner normalt och det behöver de. Mina fyra fertila kaniner är 5 åriga och fortfarande friska.

• Redigerat 2021-08-21 16:53 av frer
[EM_L]
1

#6: Kan tilläga att russin inte är direkt bra att ge till kaniner eftersom de är torkade vindruvor som ska vara giftigt för djur. Russin ger också njurproblem för kaniner.

frer
0

#7: Det där är en myt som jag inte orkar refutera för femtielfte gången. Vad som kan vara problem är att ge för många russin pga. sockerhalten, däremot har det inget med njurar och giftighet att göra överhuvudtaget. Vindruvor är naturlig mat för kaninarten som härstammar från Italien där vindruvor växer vilt, även svenska blåbär är släkt med vindruvor och vindruvor växer även i södra Sverige, min kanin skuttar alltid till blåbärsbuskarna och äter blåbär med bladen.

Magrat
0

Alltså, russin, och druvor, innehåller ämnet xylitol (finns i typtandkräm också) skulle dåaldrig ge det till mina djur då det visst är giftigt för dem.

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

frer
0

#9: Du överdriver tycker jag. Jag har ätit 1.5kg vindruvor på en och samma dag många gånger utan någon som helst xylitol effekt. Mina kaniner mår fortfarande bra 5 år senare. Det är sockermängden i gram per dag man ska fokusera på så att den inte blir för hög.

• Redigerat 2021-08-23 10:25 av frer
Magrat
1

#10 Du kan göra precis som du vill, men att rekommendera giftiga saker till andra är kanske inte en toppenidé.
Jag skulle aldrig ge eller rekommendera något som man vet är giftigt, det är ju så himla lätt att låta bli att ge i stället. Finns bra mycket annat som inte är farligt att ge.

"Xylitol

Xylitol is a sugar alcohol used to sweeten sugar-free products such as gums, candies, peanut and nut butters, baked goods, and much more. Ingestion of these products by dogs has resulted in rapid, severe lowering of blood sugar (hypoglycemia) at lower doses and liver injury or failure at high doses.

Signs of hypoglycemia may appear within 30 minutes of ingestion or be delayed if the xylitol is in a substance that slows its absorption (for example, gum products). Signs of hypoglycemia include vomiting, weakness, incoordination, depression, seizures, and coma. Signs of liver injury may not occur until 1–2 days after ingestion and include depression, vomiting, and yellow skin or eye tissues.

Diagnosis is based on history of exposure, clinical signs, blood test results, and excluding other causes of hypoglycemia or liver injury.

Because the onset of hypoglycemia can be rapid, at-home attempts to induce vomiting are not recommended. Activated charcoal is not useful because it does not bind xylitol. Hypoglycemia, which may persist for up to 24 hours, can be managed with monitoring and treatment in a veterinary hospital. If hypoglycemia is treated promptly and there are no complications, the pet should recover. Liver function should also be monitored, and liver-protecting medications may be used. Mild liver damage may resolve over a few days, but if liver damage is severe, survival is less likely, even with appropriate veterinary care."

https://www.msdvetmanual.com/special-pet-topics/poisoning/food-hazards#v50147792

Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell

Learn about the veterinary topic of Food Hazards. Find specific details on this topic and related topics from the MSD Vet Manual.
  • Redigerat 2021-08-23 10:29 av Magrat
Maleficum
1

Fast Xylitol finns väl ändå inte i vindruvor och russin?

Anledningen till att dem är giftigt för hundar har man ju inte lyckats klura ut då det är extremt individuellt hos hunden om de blir påverkade eller inte.

Sen kan man inte dra alla djur över en kam, bara för att russin och vindruvor kan vara väldigt farligt för hundar (och katter) behöver dem inte vara giftiga för kaniner. Däremot innehåller dem väldigt mycket socker som man ju ska vara extremt försiktig med när det kommer till kaniner!

Jag har själv använt mig av russin för att administrera medicin till en av mina kaniner och hon fick då tre (små) russin om dagen under några veckor. Skulle dock inte rekommendera någon att ge så många russin så ofta som godis. Men enstaka russin någon gång i bland har iaf inte mina kaniner dött av.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

frer
0

#12: Precis. Den här webbsidan förklarar att det är en myt att hundar inte kan äta vindruvor när till och med vargar äter vindruvor naturligt ute i naturen precis som björnar äter bär: http://www.thedogplace.org/Canine-Nutrition/Grapes-Poison-Dogs-Myth-09061-bja-nl.asp

When scare tactics and manufactured myths create income, it raises questions on veterinary research, provides stunning answers on grape poisoning and the Poison Control hotline.
  • Redigerat 2021-08-23 20:22 av frer