Allt om kaniner/kaninungar
Hej! Jag fick hem min lilla kanin i onsdags och jag vill gärna att alla som läser detta skriver bra saker att tänka på, samt bra saker man kan göra. Jag har tidigare haft kaniner, men var ganska liten och bodde hemma hos min mamma (det var hon som lärde kaninerna då). Men när ska jag börja med att bära henne? För mig är det viktigt att kunna bära henne speciellt när man ska klippa klor. Min lilla kanin får springa lös i hela min lägenhet förutom under säng, soffa osv. Så jag har gjort så hon inte kan komma dit, men tydligen är dom mest spännande ställena där jag inte vill att hon ska va (typiskt djur xD). Finns det något sätt jag kan lära henne att inte bita på sladdar och annat? Vet att det är så med kaniner, men skulle vara skönt att få henne att inte bita på så mycket. Skriv gärna allt som är bra att tänka på/veta, även fast jag inte frågat om det så är det alltid till nytta:D
- Selträna inte förrän tidigast vid 12 veckor
- Ta inte ut henne på vintern då det är svårt för kaniner med stora temperaturförämdringar
- Du kan träna henne att bli rumsren genom att flytta bajset till toalådan några gånger per dag. Om hon kissar utanför torka då upp det med papper och lägg pappret i toalådan. Torka sedan med ättika så att det inte luktar kiss för kaninen och släng pappret.
- Kastrera gärna henne då det är minst 50% risk att de får livmodercancer annars
- Ställ alla blommor som är giftiga för kaniner högt.
- Akta så att hon inte hoppar upp på fönsterbrädan och ut när fönstret är öppet.
- Ge henne mycket att bita på så minskar risken att hon biter på sladdar något.
- Ha gärna mattor på golvet för att skydda hennes tassar.
- Glöm inte att försäkra henne. När hon är försäkrad kan du ringa videosamtal till veterinär om du blir orolig.
- Ha gärna en plats som är hennes egen.
- Kaniner verkar må som bäst med artfränder. Skaffa gärna en kompis till henne.
- Det är bättre att locka med mat när hon ska någonstans än att bära henne mycket.
- Låt henne komma till dig.
- Byt inte foder drastiskt. Hon kan bli sjuk.
- Kolla så att hon bajsar bra bajspluttar. Om hon inte bajsar bra, ändra hennes kost som tex hösort.
- Se om du kan hitta en bondgård eller 4h-gård i ditt område att köpa hö från.
//
Lucille
#1: Tack så jättemycket!! Har inte hört om livmodercancer innan, verkligen bra att du skrev det. Vad finns det som jag kan ge henne så hon inte biter? Har inte kunnat köpa något av anledningar, men har sett att folk gör leksaker med toarullar. Finns det något bra du vet jag kan ha hemma som hon kan ha? Har sett att endel har gossedjur till kaniner, men det känns inte bra?
#2: Kartong, toarullar, grenar. Om du ger grenar så kolla upp från vilka träd det är okej att ge då de kan vara giftiga. Nja, gosedjur är inte bra att bita på.
Kom på en sak till. Har du mycket vildkaniner i området? Många vaccinerar sina kaniner mot kaninpest och kaningulsot. De sjukdomarna är väldigt smittsamma och leder nästan alltid till döden. Jag har vaccinerat mina innekaniner och tycker att det känns skönt att de är skyddade. Det kan spridas genom att kaninen är utomhus, men också genom flugor, skor, etc.
//
Lucille
#3: Okej tack så mycket! Är lite osäker på vad jag kan ge för olika trädslag även om jag söker upp. Men ska se vad jag hittar!
Tack, visste inte det! Jättebra att du skriver det. Får kolla upp vaccinering, för det finns lite vildkaniner där jag bor.
Jag testade att göra två leksaker av toarullar till min kanin idag, jag klippte lite i de på nåt speciellt sett och fyllde de med gräs, det verkade han gilla. Den ena bet han sönder 😅 har tre leksaker från djuraffären som han inte alls gillar, de använder han aldrig så därför gjorde jag egna 💕