Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 146 ggr
Sanna.kvarakers@hotmail.com
0

Introducera 2 honor mwd varandra!

Lång historia kort!
Skaffade två franska vädurar i sommras, systrar. Den ena blev skadad förra helgen och fick tyvärr somna in..

Idag har jag hämtat en ny kaninunge på 8 veckor ( den äldre är 16 veckor) har släppt ihop dom på altanen som är väldigt stor och den äldre rider på den mindre och springer runt och skvätter, verkar bara som dominans beteende men är fundersam på hur jag ska gå tillväga, törs ja släppa ihop dom i den dominantas bur eller bör dom träffas fler gånger här innan?

sp0ngeb0b
0

Jag rekommenderar dig starkt att läsa på mycket innan du ger dig på ihopsättning då det kan vara en komplicerad process.

Det finns flera metoder men den jag gillar bäst är så kallat "dejting". Då skapar du ett utrymme som är väldigt litet, precis så båda kaninerna får plats att ligga ner. Detta ska vara på neutralt område där ingen av dem varit innan, har du inget sådant så städar du av området med ättika. Sedan tar du in dem, båda på den gång, för att inte den ena ska få övertaget av att ha varit där först. Ha dem där inne en kort stund varje dag under uppsikt. Man brukar börja med kanske 5-15 minuter vad jag förstått, men det går ju betydligt bättre med vissa. Du ska hålla stenkoll på hur de beter sig. Du letar efter positiva, neutrala och negativa beteenden. När du inte ser några negativa beteenden under en dejt, kan du du utöka dejtingtiden och även utrymmet långsamt varje dag. När du nått typ 2x2 meter och de inte visar några negativa beteenden kan du gå över till s.k. "daytime bonding" där du lämnar dem där inne längre stunder. Du kan lämna dem hela dagen om du har möjlighet att hålla lite koll så länge.

Jag kommer inte ihåg alla beteenden men kan skriva de som jag kommer ihåg i alla fall. Fler finns säkert att googla fram, jag har läst om dem i engelskspråkiga facebookgrupper.
Negativa beteenden som du INTE ska avbryta inkluderar: ridande
Negativa beteenden som du SKA avbryta inkluderar: slagsmål, ridande på huvudet, ridande som varar så länge att den undre kaninen blir irriterad
Neutrala beteenden: de ignorerar varandra
Positiva beteenden: pussar, gos, flopp, glädjeskutt, vill alltid vara nära varandra

Det är viktigt att komma ihåg att inte bara leta positiva beteenden, utan det viktigaste är avsaknaden av negativa beteenden :) om du följer denna metoden kommer det nog bli hur bra som helst!

Jojjo908822
0

De flesta metoderna är med neutralt område. En metod är att kaninerna sätts ihop direkt på neutralt område och är där hela tiden tills de inte har negativa beteenden längre. Man måste övervaka dem i minst 24 timmar i sträck. När de är vänner får de vara i bur/inhägnad/frigående som det är tänkt att de ska vara sedan.

//
Lucille