Lära kanin att inte vara rädd
Hej. Jag har precis fått hem min lilla kaninunge. Jag vill få henne att inte vara rädd för dammsugaren, ljud osv. Finns det något bra sätt att göra? Har tidigare haft kanin när jag bodde hemma hos min mamma, men var ganska liten då så det var inte jag som lärde kaninerna då. Ska jag ha på dammsugaren på ”lågt tryck” så hon får vänja sig med den?
är det en robotdammsugare eller en vanlig? om det är en vanlig så kan du ha på ett lågt tryck och vara långt borta från kaninungen och sedan närmare och närmare tills den vänjer dig. har själv aldrig testat eller lärt min kanin. Hoppas det löser sig!
Jag har gjort som #1 :) jag har haft mina kaniner några år och de är inte helt vana än men de blir bara rädda om jag kommer för nära. Dammsuger jag några meter bort är det ingen fara. Dock får man även tänka på att inte göra några hastiga rörelser eller sätta igång den väldigt nära dem. Jag brukar börja så långt bort som möjligt för att sedan gå närmre, då är det ingen fara. Behöver jag dammsuga just där de är, brukar jag ändå sätta igång den en bit bort och sedan gå emot dem. De brukar springa iväg men inte i full skräck, liksom. Samma sak med mixern, jag brukar starta den på låg hastighet först och sedan öka. Ibland brukar jag prata högt lite innan jag startar den ifall jag vill starta den på hög hastighet direkt. Jag tror att tillfälliga höga ljud är okej för kaniner, så länge det inte startar högt från ingenstans liksom :) mina brukar inte bry sig när jag mixar i alla fall, även om de är precis i närheten. Om du bor med någon kan en person dammsuga/mixa och den andra sitta och klappa kaninen och ge lite godis. Då brukar de vara lite lugnare och även associera ljuden med något bra (dvs godiset).
#1 #2 Det är vanlig dammsugare. Jag testa dammsuga igår och det gick väldigt bra. Trodde hon skulle springa in i sitt hus, men hon satt i ett hörn. Hon såg lite rädd ut, men gick väldigt bra. Hade på lågt tryck och försöker göra lite extra ljud så hon vänjer sig samtidigt som jag pratar med henne så hon blir lugn. Men jag undrar även om jag kan ge henne detta? (Lägger in en bild) har en hamster men han tycker inte om dom så tänkte om jag kan ge min kanin. Det är ju ett marsvin på förpackningen så det borde väl inte vara något problem?
#4: Marsvin och kaniner har inte samma kost så jag vet inte om det är så bra. Det finns dock andra smaker av samma märke som är till för kaniner. Du kanske kan läsa innehållet och se vad som skiljer, ifall det är något kaniner inte ska äta. Förmodligen går det bra att ge men man ska ju inte ge för mycket/ofta. Det kallas ju trots allt godis av en anledning :)