Äter inte sitt nattbajs
Hej min 3 åriga kaninhona äter inte sitt nattbajs och det brukar fastna i hennes rumpa också. Hon är inte lös i magen för hennes vanliga bajs ser helt normalt ut. Kan det bero på att hon är överviktig eller något annat ? Hon väger 1.75 och hon får en halv matsked rabbfor och en halv matsked selective. Tacksam för svar :)
Har även en till fråga är timotej hö bra från granngården eller ska man köpa något annat?
Sluta ge rabbfor!
Rabbfor är för produktionskaniner (köttkaniner) och behövs verkligen inte för en så liten kanin. Det innehåller massor av proteiner och fett för att dem ska växa fort men det gör också att de kan producera mer nattbajs som dem då inte äter.
Hur känns hon i hullet? Man ska kunna känna ryggrad och sånt och hon ska inte ha en stor hakpåse.
Är höet dammfritt och luktar och ser fräscht ut så lär det vara bra.
Ge bara hö och vatten tills magen är stabil igen sen kan du börja ge lite av selectiv pelletsen igen och se om magen håller sig stabil.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Okej tack för det snabba svaret. I hullet så tror jag att hon har ett bra hull man känner hennes ryggrad ganska tydligt och hon har ingen hakpåse. Kan även tillägga att hon är 75% lejonhuvad och 25% dvärvädur. Och andledningen varför jag har rabbfor är för att min kanin bodde förut hos min kompis och då använde min kompis rabbfor och använder det fortfarande. Men nu ska jag bara komma på vad jag ska göra med pelletsen som är kvar det är 20 kilo som är kvar men jag kan ju bara ge det till min kompis. Sen tycker jag min kanin hoppar lite klumpigt typ så hon kanske är lite överviktig. Sen så känns det inte som hon väger så lite för hon ser mycket större ut tycker jag men det kanske bara jag hehe förlåt för lång text 😊
#2 Använt Rabbfor i 6år nu, fungerat superbra både på mina större gotlandskaniner och mindre Hoppkorsningar 🥰 Gäller att man håller det i rätt mängd bara
#4 jaha men skulle det funka om jag gav en tesked rabbfor och en halv matsked selective eller vad tycker ni andra fortsätta ge rabbfor eller sluta ?
#5: Jag hade skippat rabbfor helt. En kanin som inte vill äta nattbajset hade jag inte gett pellets alls då för mycket pellets är en vanlig orsak till varför dom inte äter det.
Du kan behålla selective och ge lite då och då som godis istället för att ge dagligen. Skulle hon börja tappa vikt kan du testa att öka mängden lite igen men det brukar inte behövas för så små kaniner
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
#5 Efter detta inlägg så slutade jag ge henne rabbfor och nu hittar jag inget nattbajs i buren längre så det är super bra. Men jag läste för några dagar sen att långhåriga kaniner (min kanin är långhårig) ska ha mer pellets för att typ pälsen ska växa stämmer detta ? Och en sak till jag är inte riktigt säker på hennes vikt för när jag vägde henne hos veterinären så röde hon sig ganska mycket och jag tycker inte hon ser så liten ut. Tack för alla svaren.🙏