Stökiga kaniner och matfundering
Hej,
Jag har två holländska kaninhonor som är ca 3,5 månader gammla. Dom bor ute året om i en två vånings bur och får vara utanför buren minst 2 gånger per dag. Jag har två funderingar.
Mina kaniner har en toalett på både neder och övervåningen och den på övervåningen fungerar bra med kaninerna. Jag har dock märkt att det på nedervåningen ofta uppstår att kaninerna bajsar utanför eller drar ur bajset från toan. Det försvårar även saken att det är gräs som gör det svårare att plocka upp det. Har ni något tips? på vad jag kan göra, t.ex för att få upp bajset enklare från gräset eller lägga något under, dock så vilja jag helst inte ha någon träplatta eller så i nederdelen.
Min andra fundering är när jag ska börja minska på pelletsmängden. Nu ger jag 0,5 dl var till dom då det var vad uppfödaren sa. När ska jag börja gå efter att mäta upp pellets beroende på deras vikt? ( som sakt är dom snart 4 månader)
Tacksam för svar /Elma med kaniner 🐇
Jag kan inte svara på ditt första problem, men din matfundering kan jag hjälpa till med (hoppas jag). Mina kaniner får 25 milliliter till frukost o middag.
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Det kan vara svårt eller till och med omöjligt att få kaniner att inte bajsa utanför toan. Men gör det något att bajset ligger utanför?
#2: ja, för då lär dom sig inte att inte bajsa utanför och hela gräsmattan kommer se helt brun ut så dom inte kommer vilja vara där pluss att det blir svårare att städa resten av nederdelen
#1: tack så mycket, när började dina kaniner få den mängden mat? Vilken ålder?
Lite osäker, tog över de efter mina kusiner men runt ca 1 år kanske?
~Bästa Lukas~
Verona=🖤