Kanin iFokus

Kanin

Etiketter: beteende-hälsa-och-skötselsjukdomarkanin
Läst 254 ggr
Kanin och hamster
0

Dricker väldigt mycket

Min kanin har börjat dricka väldigt mycket. Hon kom hem från min sommarstuga för en dag sen och där bodde hon ute men nu bor hon inne. Kan det vara för att hon bytte från ute till inne och att det är lite varm ? Eller kan det vara diabetes ? Hon väger 1.75 och hon har druckit ungefär 800 ml. Tacksam för svar 🙂

Ulvelin007
0

på hur lång tid? 1dygn? Kan bero på att hon har fått mer gräs där vid sommarstugan (höga vattenhalter) i samband med värmen <3 Lycka till!

Kanin och hamster
0

Ja hon har druckit allt på ett dygn och hon har druckit ännu mer under natten har har druckit över 1.2 l på ett dygn och hon har kissat supermycket och ätit jätte mycket hö.

Kanin och hamster
0

I övrigt är hon pigg och glad. En sak till hon vill äta allt asså hon äter mängder med hö slukar pelletsen och om man äter någon macka där hon är försöker hon ta den.😭

sp0ngeb0b
1

800 ml vatten på ett dygn är väldigt mycket för en liten kanin. 1 dl per kg är normalt, så din kanin bör dricka ca 1,75 dl vatten per dygn. Om det inte går över bör du definitivt söka vård då det kan vara diabetes, problem med njurarna, parasiter eller annat. Dock kan det också bero på stress, vilket jag tror att det kan vara i ditt fall. Flytt är stressande för kaniner, de trivs generellt bäst om de får vara kvar på ett och samma ställe hela tiden. Så om det har börjat alldeles nyligen kan du nog vänta en vecka eller sådär och se om det går över. Det är bra om du eliminerar så mycket stress som möjligt också tänker jag.

Kanin och hamster
0

#4 Stress skulle det kunna vara eller värmen men jag ska hålla ett extra öga på henne. Hon äter ju också väldigt mycket hö vad skulle det kunna bero på ? Och om hon har diabetes vad gör man åt det ska man inte ge någon frukt eller sånt alls ? Tack för alla snabba svar kommer skriva lite varje dag och skriva vad som händer 😊

sp0ngeb0b
0

#5 Ja de dricker nog mer vatten om de äter hö än om de äter färskt gräs. Men det är ändå extremt mycket :/ det referensvärdet jag skrev gäller nog för kaniner som äter hö skulle jag tro. Ingen aning vad man gör åt diabetes, frukt kan du gärna undvika i största mån oavsett :) det är säkert mediciner som gäller i så fall. Jag är inte någon expert på området men har haft samma problem och tack och lov var det ingen sjukdom då, utan bara stress, så det gick över igen även om det tog lite tid. Men det är bra om du mäter mängden vatten varje dygn, för om/när du kontaktar veterinären så kommer de fråga om det. Men som sagt, tror inte det är något akut i vilket fall, så avvakta och minska stressmoment och se om det förbättras något :)

Kanin och hamster
0

#6 Igår så läste jag på kaninmagazinet att om en kanin hade fått diabetes så skulle man bara vara noga med att ge bra hö och bra pellets men tycker att man kanske ska göra mer om de har fått det/:Uppdatering från Idag, idag har hon druckit lika mycket ungefär och har även börjat känna på hennes öron ganska ofta och har märkt att de alltid är ganska varma alltså inte stekheta men de är ju inte som de brukar eller hon brukade ha kallare. Men får väll bara helt enkelt avvakta och se sen så är det ju bra att hon äter hö tycker jag för att hon har varit lite dålig på det förut. Om det inte har bättrat sig senast på Måndag ska jag och min mamma ringa en veterinär.

sp0ngeb0b
0

#7: Jag tror säkert man får medicin med! Vore konstigt annars. Men kosten är ju också viktig så bra att de informerar om det ändå. Det låter som att du har bra koll på läget :) är hon varm kan du ju försöka kyla ner henne. Är det varmt i er lägenhet/hus? Försök i så fall få ner värmen i rummet/n där hon är och kanske ge henne frysklamp, frusen vattenflaska, kylplatta eller liknande. Det KAN ju eventuellt vara värmen som är problemet, tänker jag. Oavsett ska de ju inte bli för varma :) bra att ni ska ringa veterinären på måndag om det inte blir bättre. Hoppas det inte är något allvarligt! Fortsätt gärna uppdatera här om du vill!

Kanin och hamster
0

Lite uppdatering i morse så hade hon inte druckit upp allt vatten som hon brukar den var ungefär halvfull och idag har hon druckit ungefär 450 ml men tror också lite att hon har druckit mindre för att jag har väntat tills hon druckit upp nästan hela skålen för förut så fyllde jag på när det var lite mer än en tredjedel :) Men det verkar ju som det går framåt:) Vill helst att allt ska vara som normalt på måndag men anners så är det ju bara att ringa en veterinär. Känns som det inte är lika allvarligt som jag trodde i början för i början så var jag jätte rädd att hon skulle typ dö eller att det var mycket allvarligt men nu vet jag att det är ju inte akut länge men ska fortsätta uppdatera här varje dag 😊tack för alla svar 😁

sp0ngeb0b
0

Vad skönt att det går bättre! Hoppas det gåller i sig. Förresten glömde skriva att det är viktigt att hon får dricka så mycket sol hon vill/behöver, även om det är för mycket. För om hon är sjuk och därför är mer törstig är det viktigt att hon får i sig mer vatten. :) kan vara bra att veta om i alla fall.

Kanin och hamster
0

Nu så kör vi en liten uppdatering.Idag har hon druckit 450 ml vilket hon brukar dricka normalt på en dag så det verkar som det blir bättre. Vattnet var slut på kvällen så jag får se imorgon hur mycket hon druckit då men som sagt verkar det blir bättre har även märkt att hon nästan alltid har varma öron när hon dricker och hon har aldrig haft normal varma öron när hon dricker så tror nu att det är värmen som gör att hon dricker 😊

sp0ngeb0b
0

Åh vad skönt! Då är det nog ingen fara. Vill du vara säker kan du ju ringa och rådfråga en veterinär (eller boka videosamtal) för att vara på den säkra sidan :)

Kanin och hamster
0

#12 har glömt att skriva men de senaste 2 dagarna har hon ätit och druckit precis som normalt. Men jag har en liten fråga hon får ofta sitt nattbajs på dagen och ibland äter hon inte upp det och hon har inte diarre vad kan det bero på ?