Kanin iFokus

Kanin

Läst 316 ggr
Caaasper
0

Kaninerna ute eller inne?

Hej!

Vi har haft våra kaniner i ett år. Nu i vintras var de inne, frigående på övervåningen. Dock höll de sig nästan bara i ”sitt” rum. Rumsrena (i stort sett) så inga problem att de gick fritt. De hoppade runt en liten stund på kvällen men aldrig upp i soffor/sängar.

När de sen fick börja gå ut till uteburen blev de andra kaniner. Pigga och glada med glädjeskutt (som vi typ aldrig såg inne). De har börjat gräva rejält och hoppar upp på stubbar mm. Vi har säkrat trädgården så när vi är ute får de springa i hela trädgården men annars har de en hängd på cirka 10 kvm.

Jag har alltid tänkt att de ska vara inne med oss på vintern men nu har jag börjat fundera. Vad mår de bäst av? Trots större ytor inne får de mer ”kananliv” ute. De gräver för glatta livet ute, olika material far runt i hela buren. Hur ska jag kunna tillgodose behoven inne? Jag funderar på om man kan ha ett rum till dem med plastlådor med rör som de kan gå in i och gräva utan att allt far runt i rummet. Hur gör ni andra för att skapa en bra kaninmiljö inne?

Eller är det bäst att de får vara ute? Jag har inga problem med att vara ute året runt men är rädd att jag kommer bekymra mig över att de är ute när det är -15 och blåsigt.. då är det försent att ändra sig…

Vad har ni för tips?? Plus och minus?

Namiko
0

Trivs kaninerna bättre ute och du fixar att vara ute i kylan med dom så tycker jag att dom kan få bo ute. Kaniner klarar kyla så mycket bättre än värme så länge dom har ett bo med massa halm att krypa in i som skyddar mot väder och vind. Jag har haft kanin ute i temperaturer så låga som 30-35 minusgrader och det enda problemet för kaninerna var att vattnet frös så snabbt, men det gäller bara att byta vatten flera gånger per dag så dom får chans att dricka innan det är genomfruset.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

sa2na
0

Tycker också det är svårt att bestämma! Jag har 2 st kaniner födda i april som bott ute sedan des. Har en stor bur med hus och utegård (ca 15 kvm) sär de har det bra! De får sällskap i omgångar, totalt ca 1 tim per dag.

Skulle vi ha dem inne över vintern (mesta lösa på nedervåningen men i innebur eller eventuellt eget rum när vi inte är hemma pga katt) skulle de ju få mer sällskap över vintern. Frågan är ju vad de mår bäst av och blir trevligast kaniner av….? Utomhus eller med mer sällskap inne?

Jojjo908822
0

#2: Jag tror att många kaniner mår bäst av att bå inne (på vintern) tack vare att de får mer sällskap då. Men det finns undantag. Men kan de inte vara ute på sommaren och inne på vintern? Ni kan ju testa en vinter?

//
Lucille

sa2na
0

Ja vi får prova ett år och såklart får de komma ut till våren igen. 😊

Linnea Starstable123
0

Våra kaniner bor ute året om, de älskar kylan och snön! Om kaninerna klarar sig ute är det förmodligen bäst, eftersom att de då är i sitt naturliga element. Jag var orolig för rävar, grävlingar osv i början men har nu blivit van.
Lycka till!

~Bästa Lukas~
Verona=🖤