Ha kaninen ute och inne
Hej! Jag skulle vilja skaffa en kanin men sambon är allergisk så vi har tänkt ha den utomhus. (har haft kanin innan men då inomhus)
Det jag funderar på är om man kan ha den inne ibland, vill ju gärna ha den att leka och gosa med flera timmar om dagen, eller om man inte kan ta in en kanin som är van att vara utomhus?
På sommaren går det bra om temperatuskillnaden mellan inomhus och utomhus inte är för stor, men på vintern går det inte. Kaninen riskerar att få värmeslag (vilket den kan dö av) och om den klarar sig från det och tappar vinterpälse kommer den frysa när den kommer ut. Du får gå ut till den. Ni kanske kan ha den i en lekstuga eller dylikt så kan du gå dit och sätta dig varje dag? Du slipper du regn.
//
Lucille
Nu kan du ta in den men inte på vintern
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2: okej. Känns kanske lite elakt att inte kunna umgås med den på samma sätt på en hel vinter.. får kanske tänka om. Tack
#3 Skaffa två
- Kastrerad hane med kastrerad hona
- Kastrerad hane med okastrerad hona
- Två hon0r (kastrerade är bäst)
Så har de sällskap av varandra. Mina bor ute året om, kan inte ha frigående inne
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
En kastrerad hona och en kastrerad hane är det mest humanska du kan göra. Honor har uppemot 80% chans att få cancer om de inte är kastrerade. Skulle inte ha en okasterad hona och sen så är två honor svårare och mer ”pissed off” än hona hane. Annars funkar det fint. Du kan ta in kaninen under 30 min på vintern för att klippa klor m.m. Eller längre vid nödlägen som veterinär. På sommarn kan den vara inne hela dagen. Så länge värmeskillnaden inte är över 10 grader brukar det vara obegränsad tid.