Kaninunge som ej äter
Hej!
Vi har en kull på 6 st bebisar som är ca 1-1,5 vecka gamla.
Alla bebisarna växer fint och har runda goa magar, bortsätt från en.
Dvs att en kaninunge är betydligt mycket mindre än resterande av kullen, & har tom mage (dvs är otroligt spinkig).
Jag försökte lägga mamman på rygg i mitt knä och låta den lilla dia enskilt, men mamman sprattlade och bebisen orkade inte direkt leta reda på maten.
Om jag kan göra något, vad kan jag göra för att hjälpa den lilla?
Istället för att lägga mamman på rygg låt henne bara sitta i knät och sen håll ungen så den kan nå en spene (jag gjorde så när jag hade en mager unge, dock hade den något fel för den växte inte hur mycket mat den än fick och dog när den var två veckor. Bilden är en jämförelse mellan den och en av de "normala" i kullen när de var 11 dagar gamla).
Men annars, hur hårt de än må låta, kan det vara bäst att avliva dem om de är riktigt svaga för risken är att det kan bero på saker som kommer ge mer problem när de blir äldre.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#0: det låter inte så bra det där, fortsätter ungen att inte äta kan du behöva söka upp en veterinär! Pröva att bara att sätta kanin i knät och inte på rygg för det gillar dom inte!
Kram Ebba
Jag är inne på #1 linje. Du kan prova att göra som i det inlägget. Men jag är benägen att hålla med om att det kan vara bäst att avliva den. Min erfarenhet är att när en unge i en normalstor kull inte får mat brukar det kunna vara av en anledning. Oftast kan det vara något fel på ungen och honorna kan nog känna av detta. Jag har haft unge som dött vid 1½ veckas ålder då mamman stötte på den men tog väl hand om resterande i kullen. Jag är helt övertygad om att hon kände att något inte stod rätt till med den ungen, för den var mindre redan från start.
#1:
Vi fick tyvärr avliva den för den blev väldigt svag i slutet 😩 otroligt ledsamt men sånt händer!
Men kvar finns 5 st ur-söta ull-tussar ❤️ dom har öppnat ögonen sen 2 dygn tillbaks & idag börjar gå lite försiktigt omkring i buren och nosa/se över lite ❤️
Så som enligt din bild - Hur får du mamman att ligga stilla och inte försöka ”sparka” bort ungen vid matning?
När jag försökte göra så med min hona så sprattlade hon och blev mer eller mindre ”irriterad” av att ungen försökte äta.
3 av 5 i den här kullen är ju större & ”tjockare” medans 2 av 5 st är mindre och lite smalare, är rädd att de två ska förloras precis som den sjätte 😩
#4: Jag satt bara och klappa henne som vanligt så hon satt supersnällt och lät lillen äta. Normalt sett var hon rätt aggressiv (speciellt när det kom till mat) men när hon hade ungar var hon supersnäll!
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu