När kan man börja ge grönsaker?
Hej! Imorgon så ska vi få en ny kaninunge på 8 veckor och jag undrar när kan man börja introducera kaninungen till grönsaker? Jag har har tagit hand om 4 kaniner varav en av dom var en kaninunge vi köpte av arken zoo. De bad oss om att vänta 2 veckor (alltså när den fyllt 10 veckor) med att ge den grönsaker. Men då djuraffärer inte alltid informerar oss rätt så undrar jag vad ni tycker?
Beror lite på. Är den van att få något annat än hö och pellets från tidigare hem så kan man börja ge små mängder efter någon dag (så länge kaninen äter som den ska och bajset ser bra ut) men är den inte alls van med något annat är det bättre att låta den landa i sitt nya hem ordentligt först innan man försiktigt börjar introducera andra saker.
När jag hade kaninungar så såg jag till att plocka gräs och sånt redan från första stund de börja smaka på annat än mjölk så dem var vana redan från början när de flytta och då blev det ingen större skillnad att även få äta gräs i nya hemmet (tillsammans med hö då såklart).
Sen är det väldigt individuellt hur bra dem klarar omställning till ny mat. En del är mer känsliga och andra verkar ha "plåtmage" och klara ganska stora förändringar utan att få problem.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
- Redigerat 2021-06-19 21:04 av Maleficum
#1: Jaha, tack så mycket för information det behövdes verkligen!☺️