Skydda golvet, lösa kaniner
Hej! Jag ska bo hemma hos mina föräkdrar i sommar eftersom jag fått sommarjobb här. Hittills har kaninerna alltid haft en bur och får gå lösa i mitt rum i stort sätt dygnet runt. Problemet är bara att jag då behöver klättra genom rummet eller skynda mig så dom inte råkar rymma hehe. Skulle vilja testa i sommar att göra om, och sätta galler runt sängen istället (har en våningssäng) och ta bort buren därifrån. Tänker att dom då ska kunna ha hela delen under sängen som sin "bur" (dom kommer såklart fortfarande fåvara i resten av rummet med men vill kunna gå in i mitt rum i sommar och ha mer plats. Hur kan Jag göra för att skydda golvet? Vill komma på nån relativt enkel och billig lösning som både skyddar golvet, gör att det blir mjukt för deras tassar och så att dom kan springa runt en massa som vanligt utan att halka eller så.
Kan tillägga att jag googlat runt en massa och läst här på i fokus med, men inte riktigt hittat nån lösning som jag känner funkar på den ytan eller som kryssar i alla önskemålen som jag skrev innan. :) Känner att jag behöver kunna bolla idéer med hehe..
- Redigerat 2021-06-18 23:48 av Tjalleralla
En ide skulle kunna vara att ha vaxduk på golvet (om man vill skydda mot kiss) och sen ha någon bra matta över. Vaxduk brukar ju inte kosta allt för mycket.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#1: jo det har jag läst nåt om men blev osäker på om det skulle hjälpa. Men vaxduk + matta eller liknande blir tillräckligt mjukt för deras tassar då och gör att dom fortfarande kan skutta runt? :)
#2: Ja, men beror såklart på mattan.
//
Lucille
#2: Jag hade bara mattor till mina frigående inne kaniner. Hade inget speciellt underlag åt dem.
#3: ja jo, det är sant
#4: okej :) är det nån särskild matta man ska ha? Tänker vad man ska tänka på typ :)
#6: En tjock mjuk matta är ju bäst. Även om man kan hitta en gjord av tex bomull ska vara extra bra (vad jag hört, tex trasmatta eller liknande).
Undvik mattor som känns hårda eller sträva (för att undvika att pälsen slits).
Jag skaffa några billiga mattor (med gummirad undersida) på IKEA men dem finns tyvärr inte kvar längre men de har säkert några andra mattor som funkar.
#7: super, tack! :)
#0: min kanin älskar att vara i mitt rum, speciellt på min stora mjuka matta, risken finns att dom kissar eller bajsar på den. Jag har en bajslåda på mattan som min kanin brukar bajsa och kissa i. Såklart händer det ibland att han bajsar på mattan med det är bara att du upp med lite papper, han har dock aldrig kissat på mattan. Så mitt tips? är att du lägger en inte för dyr men mjuk matta på golvet och sen bara håller lite koll så att dom inte bajsar eller kissar!
PS inred på mattan så att det är mysigt, och ett tips? från mig är många gömställen, min kaninen älskar att gömma sig bakom stolar, under bor osv
Hoppas det hjälpte
Kram Ebba
Skulle absolut rekommendera trasmattor eller andra tunnare, mindre (men ändå mjuka) mattor, då de går att tvätta om det behövs. Speciellt med mycket nya lukter finns ju risken att kaninerna kissar på dem. Jag har nästan bara trasmattor och de har fått åka många omgångar i tvättmaskinen efter kissolyckor. Kolla i second hand affärer, där brukar man kunna hitta trasmattor i olika storlekar, framförallt mindre, till riktigt billigt pris. Och om du behöver skydda golvet från kiss/vatten så är väl vaxduk undertill en superbra lösning :)