Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 455 ggr
Kajsa1234
0

HJÄLP min kanin gör anfall!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Köpte min kanin Ralf för ett tag sen då han var 6 månader och är nu runt 8-9 månader. (Han är en dvärgvädur)Han har varit världens goaste kanin men ungefär 2 veckor efter jag hämtar han har han i prencip förvandlat till något helt annat. Han har en bur mitt i lägenheten där han kan se allt och alla ifrån, med leksaker, tunnlar, mat ja han har allt. Sätter ut han minst en gång om dagen för att han ska få springa av sig. Nu kommer problemet att för de första klarar han inte att sitta i varken hur stor Hage som helst eller sin egna bur vilket han behöver när Katten ska in och äta eftersom han försöker para dig med henne:/ han gnager som ett monster på gallerna har väntat och sagt till han för att han inte ska få som han vill men då biter han mig istället. Han biter i väggar, käkar mattor, plastpåsar tom mina skinnväskor har han käkar på. När jag ställer mig upp från soffan kan han göra anfall rätt ofta, ibland är han lungt och ligger gulligt och sover på golvet men så fort man ”går runt” i huset morrar han och gör anfall mot fötterna/benen och kan bita rätt hårt ibland. Snälla hjälp mig vill ge han det han förtjänar..

Herveaux
1

#0: Är han kastrerad?

// Harley

Kajsa1234
0

#1: nej tyvärr inte men tror du allt de beteendet förändras, tänker om det är värt att lägga dom pengarna och inget händer:(

Maleficum
2

#2: Det låter väldigt mycket som hanigt tonårsbeteende och jag tror mycket av det kan minska och helt försvinna vid kastrering (speciellt att försöka para sig med katten).

Alla hanar är olika och jag har haft en okastrerad hane som betedde sig som om han var kastrerad men min förra hane var störtförälskad i hunden och markeringskissa på honom dagligen och ville gärna "retas" med hunden och han blev mycket lugnare (och sluta helt markeringskissa på hunden) efter kastrering. Han älskade fortfarande hunden men han var inte alls så på att hunden tyckte det var jobbigt.

Har han några grenar att gnaga på? Ofta kan man minska gnagandet på förbjudna saker om de har gått om tillåtet gnagmaterial som färska grenar (haft fler kaniner som gnagt på annat när de inte haft grenar att tillgå, sen finns även dem individer som älskar att gnaga på annat för de gillar konsistensen och då kan det vara svårare och då får man helt enkelt säkra allt de kan tänkas vilja gnaga på. Hade tex en kanin som älskade att skala sladdar och leta efter sladdar att gnaga på så då fick man bli smartare än henne).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Kajsa1234
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#3: har testat allt, han har pinnar,stänger med godis på, leksaker men han tuggar på allt annat än vad han ska. Ja jag tror nog det är trotsåldern han är i men tänkte mig verkligen inte detta. Ska ta han till veterinär och kastrera han och hoppas att det hjälper… tack för hjälpen!

Kajsa1234
1

#3: så fort man stänger in han kvittar hur stort det är då får han spel, han river ut allt han kan ur buren, biter sönder de mesta och panikgnager på stängslet och han slutar verkligen inte 😳

Maleficum
0

#5: Såklart han inte vill bli instängd :P Min senaste kanin var superbossig (dominant) och man fick passa sig om man gjorde något han inte godkände!

Speciellt också om han var uttråkad så blev han lite jobbig (främst nere vid sommarstugan och det varit blåsigt eller dåligt väder så han inte kunde vara ute i stora hagen under dagen så blev han superjobbig under nätterna).

Har du testat aktiveringsleksaker? Mina älskade godisbollar och en av mina andra älskade UFOt jag hade.

Kan helt klart komma som en chock när kaninerna blir tonåringar om man inte varit med om det tidigare (precis som det kan vara med andra djur). Men det brukar lugna sig (speciellt med kastrering också när man får bort en del hormoner) när de blir lite äldre.

Har ni funderat på att skaffa en kaninkompis? För det kan också hjälpa när de alltid har tillgång till sällskap.

Nobby Rodent Snack & Food Ball Plastic - Foderboll Gullig foderboll som gör matstunden till en lek. Passar perfekt för fåglar, smådjur och gnagare. Fyll bollen med mat eller godis och låt ditt husdjur ge utlopp för si
frer
0

Det låter som att han behöver knäckebröd, om du ger ett halvt så ligger han förmodligen mätt och nöjd. Detsamma gäller vid skengraviditet.

• Redigerat 2021-06-15 12:12 av frer
Maleficum
0

#7: Knäckebröd är inte speciellt nyttigt för kaniner och bör bara ges i små mängder ibland som godis (om man absolut vill ge det) och inte i större mängd som sysselsättning.

Bättre med färska grenar så.

Kajsa1234
0

#6: förstår att han inte vill vara instängd men ibland måste vi stänga in han för katten inte ska få spel på han när han hoppar upp på henne. Han har aktivitetsleksaker har lagt i sallad och lite mirötter i ett rör sen gjort små hål i det, han käkar upp röret istället för godiset som han knappt är intresserad av:( han har varit ensamkanin hela sitt liv vilket är tråkigt hade velat skaffa en vän till han men har tyvärr inte möjlighet till det. Ska ta han till veterinären och se vad de kan hjälpa till med:)

Kajsa1234
0

#7: han äter redan ganska mycket och har morot han får varje gång han blir instängd en stund, den skiter han i utan är bara fokuserad på att kommer ut från stängslet.. men jag ska testa ge han lite så får jag se om han är intresserad av det.

klara Andersson
0

Jag är ingen expert, men pröva att vara med honom så mycket du orkar och kan! Jag har en 11 veckors gammal dvärgvädur som älskar att bita på gallret. Men jag har lärt mig att han inte försöker rymma, utan det är liksom något han bara gör för att han tycker det är kul! Och jag har även tänkt mycket på att han kanske verkligen vill ha en kaninkompis. Men sen kom jag ju på. Det är ju jag som är hans kompis. Så ifall du har en kanin så är det DU som måste bli hens kompis. Och då måste du vara med din kanin ofta!!!!