Kanin iFokus

Kanin

Läst 271 ggr
Alden
0

Råtta i kaninburen

Hej! Vi har en stor kaninbur ute där vår kanin är året runt. För två dagar sedan såg vi en råtta gömma sig i ett hörn men mot kvällen såg vi den inte mer och trodde då att den var borta. Idag efter jag gett kaninen frukost så gick jag själv in för att äta, kollar ut genom fönstret och ser råttan smyga runt i buren. Sprang direkt ut till kaninburen och har stått här i 45 minuter nu och gjort ljud för att hålla råttan borta.

Till frågan: är råttor farliga för kaniner? Någon som kanske vet något enkelt sätt att få bort råttan härifrån (med saker man har hemma typ)? Vi har inte möjlighet att köpa fälla etc förens helgen.

Maleficum
0

Råttor kan vara svåra att få bort när de väl kommit (har haft råttor som bott under min altan som jag äntligen verkar blivit av med).

Råttor kan ta kaninungar och har man otur kan de skada större kaniner också (men tror inte det är lika vanligt) men de kan även sprida med sig sjukdomar. Är iaf inget man vill ha i kaninburen!

Hur ser buren ut och området runt omkring? Det man måste försöka med är att få bort all mat och även försöka få bort eventuella boplatser! Står det massa "skrot" runt omkring så städa undan sånt!

Finns det något i närheten där den kan tänkas bo?

Det jag skulle börja med är att städa ut hela buren ordentligt och sen se till att inte lämna kaninerna själva när de får mat och se till att de äter upp allt (annars ta direkt bort sånt som eventuellt blir kvar).

Släng använt strö direkt (låt det inte stå).

Sen försök med fälla. Råttor är smarta så det bästa är att först beta fällan medan den inte är "laddad" (beroende på om du vill använda en fälla som dödar eller en fälla som fångar den levande) så råttan vänjer sig med den och att den inte är farlig. Är det fler råttor och en råtta fastnar så minskar chansen att man kan fånga de andra!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Alden
0

#1: Tack för svar! Kan tänka mig att råttor är förjävliga att få bort. Vår kanin är 3 år och jag är ju såklart rädd för både sjukdomar från råttan men även att den ska hoppa på kaninen! Jag har varit kvar i buren och inspekterat allt, har då sett ett hål i marken där råttan tittar ut lite då och då.

Buren är ca 3x5m samt 2m hög, taket och väggarna är 1/3 av trä och resten täckta av hönsnät. Vi har även grävt ner hönsnät under marken men jag har nu när jag suttit här sett att vi missat en springa där kaninen inte når, där nu råttan har grävt ett hål. Vi bor i en by ute på landet där vår tomt är omringat av olika häckar, varav hålet från råttan gränsar till en tujahäck. Bakom kaninburen har vi även vår ”skräphög”.

Tack för alla tips?! När mamma tar lunch ska vi täcka hålet och så får jag ta och städa ut hela buren samt ta hand om skräphögen bakom. Ska föra vidare det med maten, hon äter dock väldigt långsamt så vi brukar lämna maten där. Det kanske är bättre att vi ger i omgångar, åtminstone tills vi vet att råttan är borta.

Jag ska se om vi har någon fälla hemma och annars får vi såklart köpa det. Tyvärr har vi ju ingen koll på om det är en eller flera råttor då vi bara har sett en åt gången. Troligtvis så bor den i tujahäcken och den blir tyvärr svår att leta igenom efter ett bo osv.