Vad är fel med kaninkullen?
Hej alla.
Minna syskon kaniner råkade få en kull för en vecka sedan. 2 vetrinärer svor dyrt oh heligt att de var hanar men varav den enes pungkulor inte hade trillat på plats än 🙄 Ja jo tjohej..
De är från en kull som mina kaniner fick.
Då mamman var en akut omplacering ifrån en föredetta granne som misskötte henne vet jag inte till 100% vilken eller vilka raser hon är, men troligen angora-lejonhuvud, vit med lite små svarta fläckar.
Pappan är en Liten Rex, choklad färgad.
Kullen som fick blev fantastisk på alla sätt.
2 stannade kvar, de är svart/bruna.
Syskonen fick till min stora shock en kull med 3 ungar!!!
Och deras kull är hel weird!!!
1 Albino! 1 svart/grå och 1 ja jag vet inte vad…
Jag tror att den är en så kallad mupp. Den saknar päls på underdelen och på benen och är 3 gånger så liten än sina syskon.
Jag stödmatar den med hopp, men är osäker på om den överlever.
Frågan är hur i hela fridens namn det kan bli en sådan variant och varför blev en en mupp?
Vad kan jag göra för den stackaren (förutom avlivning).Eller är det inte en mupp, vad är det för fel på den då?
Första bilden är på ena ungen som är albino och de andra två är på det liiiiiilla syskonet…!
Känner mig helt vilse och hade behövt någon som kanske kan förklara en del för mig.
Tack för allt i förhand ❤
Det är svårt att se på bilderna, är huvudet missbildat?
Tror att det är en mupp, tyvärr.
//
Lucille
Jag har i bakhuvudet att kaniner som blir lejonhuvade ser ut sådär i pälsen när de är små. Så det är nog förklaringen till pälsens utseende. Men tyvärr ser ungen inte alls frisk ut och jag har svårt att tänka mig att den kommer att klara sig oavsett vad du gör. Så det bästa vore nog om den blev avlivad.
Vad är det för konstigt med att en unge är albino? Det är rätt vanligt att kaniner har den färgen.
Hur har det gått med den lilla ungen?
Vi hade en gång en unge i en kull som bara var hälften så stor som sina syskon, jag trodde att det var en "mupp", men den växte till sig senare. Dock kom den aldrig upp i samma storlek som sina syskon.
Kastrera alla kaniner du äger, känner att det här blev lite ur spår och för att undvika fler kullar kastrera allihop! Och ha inga hanar ihop. Ungen är lejonhuvad därav pälsen men ser inte så bra ut. Den har en konstigt krökt rygg m.m men vet inte om det bara är hur bilden tagits men för framtida orsaker kastrera dina kaniner.
- Redigerat 2021-07-16 18:32 av Springflower_Haruki
Att du fick en "albino" (vit med röda ögon) är inte alls konstigt.
För att få en vit med röda ögon behöver båda föräldrarna bära på genen som ger avkommor som är vita med röda ögon, och eftersom båda föräldrarna är syskon och bär på exakt samma gener så bär dem med andra ord på genen som kan ge vita med röda ögon.
Den lilla ser inte ut att må bra, kolla med en kunnig uppfödaren eller åk in till en veterinär och låt dem göra en bedömning hur ni ska göra.
Hade du särat på syskonen innan honan födde ungarna, eller satt syskonen fortfarande tillsammans när hon födde ungarna? har du särat på dem nu så mamman sitter själv med ungarna?
Snälla ta bort muppen i kullen…den lider å kommer inte bli så gammal😞
Meow:3
#6: Syskon har absolut inte samma gener, i så fall skulle ju alla helsyskon vara identiska, inklusive att ha samma kön… Sannolikheten att syskon bär på samma gen är dock hyfsat stor (50% räknat på varje enskild gen, vilket innebär att sannolikheten även är 50% att de har olika anlag!)
#8: jag tror du svarat på fel svar🙈skrev om den ungen som är dvärggen, den bör tas bort. Jag har inte skrivit något om alla gener
#8: Jag svarade #6 som skrev "och eftersom båda föräldrarna är syskon och bär på exakt samma gener"
#10: okej då hänger jag med🙈