Fråga ang avel :)
Jag har funderat på en sak angående Avel och skulle jättegärna vilja ha svar på det :)
Man ska tydligen inte para kaniner som inte har härstamnings bevis eller stamtavla, varför ska man inte det egentligen?
Ska ev. låna ut Lippo till 1 eller 2 honor i vår.
Den ena har tydligen inget härstamnings bevis och den andra har det. Lippo har synd nog inget härstamningsbevis. Vad kan hända om jag lånar ut lippo till kaninen utan/med härstamningsbevis? Är det för sjukdomar och sådant som man inte ska para kaniner utan härstamningsbevis och stamtavla?
Kan man inte säga att kaninungarna inte är till för Avel utan tex ändast för kel och hoppning?
tacksam för svar av er kaninfolk (:
Det är väl det att du inte vet säkert att din kanin är frisk. Eller ja, din kanin ifråga kanske är frisk, men inte hans föräldrar/syskon osv. Han kan ha defekter i släkten och vad jag hört så behöver det inte bli synligt sålänge båda kaniner bär på bettfel. Dvs. om honan inte bär på det och hanen bär på det blir det inte synligt, men finns fortfarande i släkten.
Om ungen då paras med en kanin som har bettfel i släkten slår det igenom, och då bär redan resten av ungarna på defekten & kanske har parats, dvs. det förs vidare.
Jag är inte 100% på att det är såhär, men jag har för mig det.. :P Sen kan kaninen självklart bära på andra defekter.
Har inte kaniner stamtavla/h-bevis är det svårt att veta något om dess bakrund. T ex kaniner köpta från djuraffär vet man ingenting om (om den inte har h-bevis el stamtavla då). Har den det, kan man ta reda på om det finns t ex bettfel i släkten:)

Det är inte bara bettfel som är problemet (även om det är ett bra exempel). Allt ifrån lynnesfel till problem med reproduktionen kan ligga dolt, finns en mängd problem man kan rabbla upp som är ärftliga som gör det riskabelt att avla på djur med okänd bakgrund.
^ Men man bör komma ihåg att lynnesfel inte enbart behöver bero på arv, det är också miljöbetingat.
Och så är det bra om man har h-bevis eller s-tavla ifall det skulle dyka ypp defekter i en kaninkull. Då kan man ta kontakt med uppfödare och låta dom veta det så att dom kan ev. ta ur föräldrar eller liknande ur aveln. Om det är nödvändigt beroende på defekt.

Så det är defekter och liknande som gör att man inte ska avla på kaniner utan h bevis eller stamtavla?
#7 Precis, det är mer riskabelt om man säger så. Men det är ju egentligen sjukdomshistorik och så som är viktigt.
#7 precis. De utan stamtavla och härstamningsbevis är inte mindre värda eller så, bara att man inte vet vad som kan dölja sig i släkten.
#8 haha vi skrev samtidigt ^^