Kanin iFokus

Kanin

Läst 178 ggr
Elin-96
0

Kaniner och kastrering

Hej!

Vi funderar på att köpa en kaninhane och hona från samma kull. De har hållits tillsammans. Vi planerar att kastrera båda när de är könsmogna. Tror ni att det går att ha dem tillsammans i en stor bur med möjlighet till att springa utanför buren på stor yta eller finns det risk för konflikter? Bör man hålla dem isär en tid innan/efter kastreringen?

Maleficum
1

De kan inte gå tillsammans förrän minst fyra veckor efter hanen kastreras! Annars är risken stor för att de kommer bli ungar (vilket båda är för unga för).
Kaniner kan bli könsmogna tidigt (redan vid tre månaders ålder).

Man kan ha dem i Hage bredvid varandra om man har finmaskigt galler eller en springa emellan (då de kan lyckas para sig genom galler) så de kan fortsätta ha varandras sällskap och se varandra tills det är dags för ihop släpp.

Hanen kommer gå att kastrera tidigare än honan och när honan sen kastrerats kommer hon behöva bo själv den första tiden medan såret läker.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

#1: Vet du hur länge efter honans kastrering de måste vara separerade pga såret? Har läst olika på olika ställen.

//
Lucille

Maleficum
0

#2: Det kan vara lite individuellt. Jag tog hand om min kompis honkanin efter att hon kastrerades (eftersom jag är hemma hela tiden kunde jag ha bättre koll på henne samt att hennes kompis hade sällskap av min kanin under tiden). Första dagarna mådde hon inge vidare (smärta) men när hon piggna på sig så fick hon träffa sin kompis (under uppsikt) under kortare stunder (så länge de häll sig lugna). Minns inte exakt hur länge hon fick bo själv (stod i instruktionerna från veterinären hur länge man skulle vänta) men eftersom hon ändå var relativt lugn så kunde jag låta henne gå med de andra kaninerna ganska snart efter operationen (under uppsikt i början).

(Kolla igenom lite bilder och verkar som att jag släppte ihop alla igen efter typ 6-7 dagar. Men då var de alla, som sagt, väldigt lugna och har för mig jag lät henne sitta själv första dagarna efter ihop släppet under natten och när jag inte var hemma och kunde hålla koll sen åkte de hem och bodde som vanligt tillsammans efter två veckor).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Jojjo908822
0

#3: Tack!

//
Lucille