Kanin iFokus

Kanin

Etikett: kaninungar-och-avel
Läst 113 ggr
[Hanna787]
0

Flytta bur, dräktig kanin

Hej!
Vår lilla hona får sin första kull om ca en vecka. Förvånande nog har hon blivit väldigt tillgiven och trevlig under hennes dräktighet och låter mig röra henne i princip överallt till skillnad från förut. Hon har inte visat något aggressivt beteende alls utan håller sig gärna intill mig.
Då det är hennes första kull ska jag såklart vara väldigt försiktig med att röra i boet då ungarna väl kommer, men iom att hon är så lugn så känns det som att hon inte borde vara så brydd. Så länge jag ser att hon är lugn, kan jag röra i ungarna? Finns det någon risk att hon senare skulle döda ungarna ifall jag rört i de?

Sedan undrar jag även om det är någon fara att flytta kaninburen? Vi har den nu på en ganska lugn plats (utomhus) intill huset men vi måste tyvärr flytta den ut en bit i skogen. Förutom flytt ska även botten bytas ut, egentligen inget större än så.
Det planerar vi att göra så fort som möjligt, imorgon eller övermorgon, helst innan hon bygger bo. Kan det störa? Som sagt är hon jättelugn och "fine" med tillvaron typ;) så jag tror inte att hon ska bli stressad av det. Men om ni har synpunkter så får ni gärna dela med er!

[Hanna787]
0

Skulle det vara någon fara att flytta in henne? Hon får vara på en sval och lugn plats, men självklart blir det ju ett miljöombyte. Flyttar vi in buren behöver vi inte byta botten utan vi bara flyttar buren direkt.

• Redigerat 2021-05-16 19:30 av [Hanna787]