Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 137 ggr
Leja1
0

Är hos stressad eller inte

He!
Jag har en kastrerad kaninhona på 2 år som nyss blev ensam då hennes kompis dog. Har köpt en liten hane som nu är 10 v för att hon ska få sällskap. Dom är på varsin sida av galler då jag inte vågat släppa ihop dom än för hon biter och fräser genom gallret när han är precis på andra sidan. Hon ligger ofta längst med gallret för att vara redo att attackera om han närmar sig. Men när hon ligger ner så andas hon fruktansvärt snabbt. Har läst att kaniner kan vara stressade då. Men ändå så får hon såna glädjespratt flera gånger om dagen så jag blir fundersam.
Vet någon om hon är stressad och jag ska sära på dom ännu mer (till varsitt rum) eller tycker hon att det är roligt med sällskapet då hon ändå får spratt?

[EM_L]
0

Låter som om att hon är stressad då och då och att du bör sära på dem till varsitt rum. Kan hända att det är pågrund av att hennes kompis nyss dog och att den nya inkräktar på hennes territorium.

Min hane (ensam frigående kanin) får riktigt rejäla glädjerus och kan lägga sig ner flämtandes några sekunder för att han är andfådd.

Men jag skulle personligen betrakta din honas tillstånd som om att de bör vara i olika rum.

Leja1
0

#1: Tack så mycket för svar.
Då delar jag på dom till varsitt rum och kanske kan pröva om några veckor igen och se om hon lugnat ner sig.

[EM_L]
0

Samtidigt ge henne mycket mänsklig sällskap i form av klappar och att du också är med henne. (Mest för tröst att hennes kompis har gått bort)

Du får researcha, finns mycket som liknar detta.

Leja1
0

#3: ja innan va hon och hennes kompis på övervåningen lösgående. Men tar ner henne på nedervåningen ett tag så hon får mycket sällskap.
Dom kanske går ihop när hon fått vila några veckor.

sp0ngeb0b
0

Har en lite liknande situation just nu med två kaniner som inte är snälla mot varandra genom gallret. Jag har dem i varsitt rum och har skärmat av ordentligt så att de inte kan se varandra, för de slåss med varandra tyvärr… vågar inte riktigt ha så att de kan komma åt varandra 24/7 då, även om det är mer effektivt för bondingen. Men ska fixa något tätare nät/galler så att de kan se och lukta på varandra utan att kunna slåss. Förhoppningsvis hjälper det. Men fram tills dess är min plan i alla fall att låta dem vänja sig vid varandras lukter på andra sätt. En bra start kan ju vara t.ex. att byta mattor, filtar och andra textilier. Sedan kan man byta toalådan. Och så vidare. Och när de verkar oberörda av det, så kan man ju prova med galler igen. :)