Sätta ihop kaniner
Jag har två kaniner, liten Rex. En hane Haruki, 3 år, kastrerad och en hona Misaki, 2 år, steriliserad i måndags. Jag var personligen omedveten om att man inte ska sätta ihop kaninerna direkt så jag gjorde det. Det var lugnt i 24 timmar. Sedan började de bråka och sen dess har de varit otroligt sura på varandra. Grejen är den att de bott ihop i två år tidigare och ibland har de ramlat ur men då har de räckt med en dag och så är det bra. Men det går lite i stil att Haruki närmar sig, Misaki stampar springer bort och han springer efter henne. Just nu verkar de bara dra päls men gillar helt enkelt inte varandra. Har de på olika sidor galler och börjat om med introduceringen. Tror ni det kommer ta de 4 veckorna när hormonerna hos henne lugnat sig för att de ska kunna gå ihop. Vill liksom inte stressa henne för mycket nu när operationen är så ny. Alla svar uppskattas!
4 veckor efter kastrering och sterilisering så ska de hållas isär.
Kan mycket väl bero på att din hane inte kände igen hennes lukt eftersom hon luktar…annorlunda efter att ha varit i en miljö som då är en klinik.
#1 Man steriliserar inte.
#0 Eftersom båda kastrerades (man steriliserar inte) kan man sätta ihop dem tidigare. Men rekommenderar att vänta 3-4 veckor, så såren hinner läka ordentligt och hormonerna börjat lägga sig.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1: ja de får lukta genom ett galler nu och jag klappar de ihop under uppsikt🥰
#2: Det är två olika ord på engelskan så antog lika på svenskan. Men tack! Just nu som jag skrev till förra kommentaren luktar de febern galler och är ihop under uppsikt vilket oftast går rätt bra☺️