Kanin iFokus

Kanin

Läst 252 ggr
zxcv1234
0

Hane kissar i soffan. Kastrera?

Har en underbar kille på 7 månader. Lugn, snäll och går på låda.
Kissar dock ibland i soffan. Upphör detta beteende om jag kastrerar honom?
Vill inte kastrera i "onödan" då det alltid är en risk med narkos och operation.
Förutom kissandet i soffan är det inget av hans beteenden som för mig gör kastrering önskvärt.

sp0ngeb0b
1

Det finns inga garantier men generellt brukar kastrering hjälpa med rumsrenhet och markeringar.

Jojjo908822
1

Det kan hända, men finns inga garantier.

//
Lucille

Fridaaaa
1

det kan hjälpa men oftast hjälper det inte. Kaniner tycker ofta om att kissa där det är mjukt nämligen.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Jojjo908822
0

Kan du skärma av soffan eller lägga något i den?(plastad frotté/ vaxduk)

//
Lucille

zxcv1234
0

#4: Jag har plastad frotté i soffan, antingen kissar han på den eller drar undan den och kissar. Lägger ett kompostgaller över soffan där han brukar kissa men det är ju inte så roligt att ha det så..

sp0ngeb0b
0

#5 Är det jätteofta han kissar? Tänker om det inte är för ofta kanske du kan ha plastad frotté innanför fodralen runt soffkuddarna. Dvs du öppnar upp dem och stoppar in frottén mellan soffkudden och tyget. Då om/när han kissar räcker det med att tvätta frottén och kuddfodralet. Och när du tvättar, använd alltid ättika då det neutraliserar lukter.

Annars kanske det går att fästa det runt soffkudden på något enkelt och smidigt sätt, så att han inte kan dra bort det?

Finns många andra grejer man kan prova, t.ex. sätta en toalåda i soffan där han brukar kissa, eller precis nedanför.

Skulle annars rekommendera att kastrera, det finns ändå en chans att det hjälper.

Springflower_Haruki
0

Risken med narkos är lika som på hundar nu för tiden vilket är de nästintill igen risk alls. Finns så många fördelar att jag skulle kastrera honom. Då kan han också få en vän som kan få honom att må bättre!

zxcv1234
0

#6:
Han sköter sig ett par veckor sen kissar han ett par gånger inom en kort period. Sen är det lugnt ett tag osv.
Tyvärr jag inte avtagbar klädsel på soffan. Tvättar ordentligt med möbelspray och ättika/vatten på fläckarna.
Ska testa att alla dit en toalåda och ser om han väljer den istället:)
Tack för tipsen!

• Redigerat 2021-05-07 13:06 av zxcv1234
zxcv1234
0

#7:
Vilka fördelar tycker du det finns med kastrering om man bortser från möjligheten att skaffa en kompis?
Han skvätter inget och markerar inga revir förutom just det hörnet i soffan. Är trevlig och kelig.

sp0ngeb0b
1

#8 Åh synd att det inte är avtagbar klädsel. Fick en idé om att det kanske går att sy egna överdrag till soffan, om du har möjlighet. Tänker mig som ett dra-på-lakan typ, med gummiband i kanterna. Jag har absolut ingen aning hur man gör haha, men det är något jag själv funderat på att göra till min kökssoffa.

frer
0

Om du matar utanför buren så tror jag det bidrar till att han vågar kissa utanför också.

zxcv1234
0

#10: Smart idé! :D

[EM_L]
0

#11: Jag ser ingen- koppling. Visst att de bajsar utanför buren men jag tror inte att de skulle bli mer vågliga att kissa utanför.

Snarare är det ett revirtänk som går i perioder. Min hane gör samma sak ibland.

Springflower_Haruki
0

#9: jo men han markerar ändå revir. Han är påverkad av hormoner och finns risk att han kan få prostata cancer. Finns även risk att han försöker para andra saker som kan ge sår/ skador på könsorganen som kan bli en infektion. Att ha hormon svängar och oroa sig för om man har marker allt som sitt revir eller om man kan para sig, det är inget bra. Men som sagt min åsikt och ser mestadels fördelar även om individen bor i solidaritet. Vilket den inte ska. Extremt få kaniner måste bo själva då de hatar andra individer. Annars är det bättre med två. Förbättrar överlag livet om man kan bo med någon som förstår än. Ibland har man inte möjligheten/ ekonomin för det direkt men är något man ska sträva efter. Naturskyddsverket har även gått ur med detta nyligen.