Kanin iFokus

Kanin

Läst 214 ggr
Elin-96
0

Inomhuskaniner och temperatur

Hej!
Hur gör alla ni som har kaniner inomhus för att det inte ska bli för varmt för dem? Brukar ni kontrollera inomhustemperaturen?

Jag har tänkt skaffa två kaniner till sommaren. Tanken är att de ska få vara frigående inomhus så snart de blivit rumsrena, men är lite nojig kring det jag läst om att de lätt kan bli överhettade.

Jojjo908822
0

Har du väldigt varmt hemma?
Annars är det inget problem.

Det ultimata är att det är upp till 21 eller 22 grader. Men tror att det är när det kommer upp i 26 eller 27 grader som det blir farligt.

Om det blir väldigt varmt: känn på kaninens öron och se om de är varma, var extra noga med vatten och ha gärna kylplatta.

//
Lucille

Jojjo908822
0

Från Agria:
”
Den bästa temperaturen för en kanin är 15-21 grader. När temperaturen når 24 grader ser man en ökad frekvens av dreglande och näsflöde. Om temperaturen når 26 grader och över detta, och framför allt om luftfuktigheten är hög, så är risken för dödligt värmeslag mycket stor. Lägsta kritiska temperatur för kaniner är minus 7 grader och högsta kritiska temperatur är plus 28 grader.
”

//
Lucille

novembre
0

Hos oss blir det rena växthuset på sommaren och ett riktigt jobb att få ner temperaturen pga alla fönster. Tänk igenom detta innan du skaffar kanin om det kommer vara lagom temperatur av sig självt. Det är väldigt påfrestande när man inte kan kontrollera värmen och kaniner lider av det.

Vi har köpt kyldynor, finns på zoo butiker och marknadsförs nog mest för hundar. Vi har persienner fördragna hela dagen då det är sol, testar olika gardiner om det hjälper att stänga ute värmen, alternativt sätta upp såna skydd man brukar ha på bilar för fönsterna. Har dock inte hittat något sådant i gardinform men funderar om det också kan finnas rullgardiner som stänger ute värme.

Man kan ge dem kalla salladsblad för vätska och blöta deras öronsnibbar med vatten. Jag har lagt en fuktig strumpa på dem också som svalkande. Det ser ut som att de har en sadel. Jag har inte vågat lämna dem under sommaren och oroar mig hela tiden så sommarperioden är inte alls rolig i mitt fall. så jag rekommenderar att verkligen se till att du har ett rum med låg temperatur för dem för både din och deras skull.

Jojjo908822
0

#3: Jag hade det varmt i somras, men hade inte kaniner då. Nu har jag två och hoppas att det går bra i sommar. Jag har dock ac, men den är drygt 1,5 m över högsta punkten på hagen och vet inte om jag vågar ha på den. Kaniner skall väl inte ha drag? Men jag kan kanske ha på den när kaninerna skuttar runt fritt. Du hade jättebra tips? iaf. Jag tänkte inte på temperaturen innan jag skaffade kaniner.

//
Lucille

Maleficum
0

#3: Finns ju speciell solskyddsfilm man kan sätta på fönstren som reflekterar bort värmen. Finns ju både genomskinlig och sån som är lite mer grå i färgen.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Populär solfilm från Solar Gard. Solfilm för planglas tar det värsta av värmen och begränsar solens skadliga UV-strålar.